Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av nikanor
Enligt manualen så ska glödlampan till halvljuset på vår Volvo V60 MY18 vara "H7 LL" 55W. Vad betyder LL?

Helt otroligt vad det ska vara svårt att hitta en förklaring på detta online. Noll träffar (eller ja, massa irrelevanta träffar) när jag söker på svenska sidor, och när jag sökte på engelska sidor och grävde ett tag så hittade jag till slut ett inlägg som förklarade både H7L och H7LL:
H7L is blue tinted ricer made by PlasmaGlow.
H7LL is Long Life of H7.
Är det så enkelt, LL står för Long Life?

Om det nu är så, vad är det som gör en glödlampa "Long Life" och varför har Volvo valt att skriva in det i manualen? Det känns lite som att det bara är något som en tillverkare kan lägga dit på produktnamnet lite godtyckligt... finns ju för övrigt en mängd andra varianter: Philips H7 LongLife, OSRAM ULTRA LIFE (fördelar/nackdelar mot LongLife?), Philips H7 LongLife EcoVision, osv.

Kunde Volvo inte bara skrivit in H7, och sedan är det upp till var och en att välja livstid på sina glödlampor och hur ofta man måste byta dom?
Användarvisningsbild
av Funk
LongLife betyder det, och det specas troligen så eftersom glödlampor faktiskt täcks av garantier och serviceavtal på vissa marknader. Frågan är väl dock om det ens finns något annat idag...oavsett vad dom är märkta med.

/Thomas
av William85
Du kan köra vilken H7 du vill, med rätt watt iaf. Jag bytte ifjol ut mina H4 Long life som var stämplade samma år som bilen tillverkades och därmed hållit 10 år så de funkar faktiskt länge. Dock brukar de ha lite gult tråkigt sken så jag bytte dem mot lampor med vitare sken som man får byta lite oftare istället.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]