Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jeppepeppe
Hej
Ponera att du har en granne som börjar bli till åren. Han har b.la en Volvo PV B18 med 5000 mil, och en Volvo 245 B230E med 9.000 mil. Båda köpte han nya, alltså en ägare. De är i nästintill nyskick och helt rostfria.
Han erbjuder sig att sälja en av dom till dig, eller kanske till och med båda.

Men du har bara ett litet enkelgarage och du har ingen möjlighet att förvara två bilar samtidigt.

Vilken av dom väljer du? Är det egentligen en no-brainer som inte är uppenbar för mig?
av jeppepeppe
Lucif3r skrev: mån 19 aug 2024, 22:12 Skulle nog välja PV'n. Finns inte många sådana kvar på vägarna, plus att den är ju både skatt och besiktningssmitare så den är ju "helt gratis" att köra :P
Ja precis. Frågan är bara om det blir för mycket museumföremål så att man inte vågar köra den.

Hur är det med reservdelar till PV B18? Typ remmar och filter och liknande
Användarvisningsbild
av lennarte
jeppepeppe skrev:Hur är det med reservdelar till PV B18? Typ remmar och filter och liknande
Det är samma som på min 745-a och 940 också. Luft filtret var original ett tvättbart filter. Många bytte dock till det "engångs filter" som kom till (tror jag) 1966 års Amazon.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det klassiska oljefiltret körde Volvo med länge. På det stod det Volvo cars 62-. Nu har de en annan lösning på nya bilar.
av jeppepeppe
apersson850 skrev:En lösning kan ju vara att bygga större garage... :-)
Haha ja det var första tanken som slog mig. Men ja... då spårar det ju ur med flera hundra tusen vilket jag inte har :-(

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]