- sön 11 aug 2024, 19:57
#1586294
Toyota fortsätter att satsa på att utveckla förbränningsmotorer för personbilar:
https://www.carscoops.com/2024/06/toyot ... s-to-come/
De nya motorerna ska vara väldigt kortslagiga för att kunna göras låga och kompakta.
Kort slaglängd leder ju generellt till lägre vridmoment, vilket man kompenserar med hybridsystemets elmotor.
Men har kortslagiga motorer högre verkningsgrad?
Rent intuitivt känns det som att kortslagiga motorer borde ha sämre verkningsgrad än långslagiga?
Eller blir cylinderns termiska egenskaper bättre när en större del av cylinderns inneryta utgörs av kolv och ventiler, än av (kylda) cylinderväggar?
Någon som kan teorierna här?
https://www.carscoops.com/2024/06/toyot ... s-to-come/
De nya motorerna ska vara väldigt kortslagiga för att kunna göras låga och kompakta.
Kort slaglängd leder ju generellt till lägre vridmoment, vilket man kompenserar med hybridsystemets elmotor.
Men har kortslagiga motorer högre verkningsgrad?
Rent intuitivt känns det som att kortslagiga motorer borde ha sämre verkningsgrad än långslagiga?
Eller blir cylinderns termiska egenskaper bättre när en större del av cylinderns inneryta utgörs av kolv och ventiler, än av (kylda) cylinderväggar?
Någon som kan teorierna här?