Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Jag börjar så fyll gärna på. Jo idag gick jag och frugan ur bilen och jag skulle låsa. Inget hände. Försökte trycka på handtaget för att låsa, inget. Tryckte på nyckeln, inget.

Tjugofemöringen trillade ner, batteriet var slut. Jag lämnade fru och vakta bil och sprang till Clas Olsson. Tragglade länge med att få uppnyckeln för att se vilket batteri. Fick låna skruvmejsel för det. Hittade och bytte och gick tillbaks till bilen. Tryckte, INGENTING!

Jag gick runt bilen och kliade mig i huvudet. Sedan såg jag. Frugan hade inte helt stängt dörren!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Huh... Äldre bilar är bättre? V70in "försöker" låsa sig, men låser upp sig direkt igen om en dörr inte är stängd ordentligt. Så det är ju tämligen enkelt att "diagnosera" felet... Jo, man har ju lyckats att inte stänga en dörr ordentligt några gånger... :P

-------

När jag körde iväg med 945an efter den 3år långa dvalan glömde jag stänga huven... Tur att uppfarten är lite ojämn så jag såg att huven halv-studsade, så upptäckte det innan något riktigt otäckt hände :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:När jag körde iväg med 945an efter den 3år långa dvalan glömde jag stänga huven...
Joo, det har ju hänt.... Dock har den aldrig "täckt vindrutan" 🫣🫣. "kroken" som man måste öppna tål en hel del.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
Robbi skrev: mån 29 jul 2024, 21:53 Jag börjar så fyll gärna på. Jo idag gick jag och frugan ur bilen och jag skulle låsa. Inget hände. Försökte trycka på handtaget för att låsa, inget. Tryckte på nyckeln, inget.

Tjugofemöringen trillade ner, batteriet var slut. Jag lämnade fru och vakta bil och sprang till Clas Olsson.
Vad har du för bil som är så stöldbenägen? Eller vad fraktar du för gods som är så stöldbenäget?

Jag kan mig inte minnas när jag senast låste bilen på Ica Maxi parkeringen. :-)
Användarvisningsbild
av Derank
jag är ganska säker på att 99% av befolkningen låser sin bil idag oavsett vart det är, det enda stället jag inte låser min bil på är på min arbetsplats, men då står den ofta parkerad strax utanför verkstaden el inne i verkstaden för den delen.

Men bor du i Jerle kan du nog lämna bilen olåst
Användarvisningsbild
av Micce1980
Är väl mest för att försäkring ska täcka och av vana? Har funderat på att inte låsa kärran med hemma och på jobb men lika bra tänkte jag. Sen o andra sidan så kanske lika bra att lämna olåst så förhoppningsvis slår de ingen ruta utan söker igenom bilen utan att hitta något intressant men av vana tror jag de slår sönder en ruta ändå....

På hojen sa de vid besiktning för någon månad sedan att halvljuset är precis på gränsen till för långt ner. Efterföljande helg börjar jag kolla manual och söker online på hur man ställer upp ljuset. Det ska finnas men hittar ingen justerskruv eller snäppfäste, enbart en justerskruv för sidled. Tänker att då de är LED så kanske är så att den justeras automatiskt av givaren till bakstötdämparen och ger upp och tänker att det kan bero till hösten. Får damp på att ha det så ändå och lyckas efter någon halvtimme hitta justerskruven, den har även en snäppfäste som man ställer om ifall man ska köra med passagerare och full last, denna va då i det läget. Operationen kunde alltså tagit under 10 sekunder på bilprovingen men hade nu lagt 2.5h allt som allt :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är väl snarare så att det är en "billig försäkring" så att säga... Finns ju ingen direkt anledning till att INTE låsa bilen. Och så är det ju den där "riktiga" försäkringen också, som inte gäller öht. om bilen är upplåst.

Men visst, kör man typ en gammal 240 eller äldre så är det väl skitsamma, dom öppnar man ju på 2 sekunder oavsett om dom är låsta eller inte.
av valln
Skulle i kväll ut och torka bort lite damm runt motorn innan servicen i morgon. När jag var runt huvlåset började jag pilla och det sa klick, alltså låset stängde sig när huven var öppen. Drog i huvlåset inne i bilen. Fan också låset går inte upp. Grejade lite mera i huvlåset och försökte vicka på någon arm med skruvmejseln. Fick fortfarande inte upp låset och blev mer och mer stressad, tänkte ska jag måste ringa verkstaden i kväll så får dom komma med bärgningsbilen....
Svor lite till och googlade huvlåset i instruktionsboken och inser att jag också ska dra i den gula spaken i motorrummet.
Det sa ånyo klick och nu öppnades spärren hela vägen.
Pust, det kändes riktigt skönt!
Användarvisningsbild
av Robbi
Gulvolvo skrev:
Robbi skrev: mån 29 jul 2024, 21:53 Jag börjar så fyll gärna på. Jo idag gick jag och frugan ur bilen och jag skulle låsa. Inget hände. Försökte trycka på handtaget för att låsa, inget. Tryckte på nyckeln, inget.

Tjugofemöringen trillade ner, batteriet var slut. Jag lämnade fru och vakta bil och sprang till Clas Olsson.
Vad har du för bil som är så stöldbenägen? Eller vad fraktar du för gods som är så stöldbenäget?

Jag kan mig inte minnas när jag senast låste bilen på Ica Maxi parkeringen. :-)
Jag har en XC60 T6 recharge men har lite värdesaker i bilen, laddkabel etc.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]