Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har en sommarbil, bensin. Kör bara lite på sommaren, ca 20 mil. Tanken är på 80 liter. Bilen står i eget torrt garage men utan värme.

Tankar jag bilen full kommer det ta ca 5 år innan den är förbrukad så man kommer köra med 5 år gammal bensin. Jag fyller ju i.o f s upp den varje år med 20 liter ny bensin

Bara ha 20 liter i tanken som man kör upp, så man endast har ny bensin i tanken.

Vad är bäst? Ny bensin och inte full eller full och upptill 5 år gammal bensin i tanken?

Vilken bensin kommer innehålla mest fukt, ny bensin med lite i tanken, 5 år gammal bensin med full tank?
Jag har haft både bilar och båtar avställda under perioder med och utan full tank och skillnaden har varit - ingen. De har gått igång året efter allihop.
När jag ställde av 945an så hade den mindre än 10l i sig. 3 år senare och den startade som om inget hade hänt. Den stod parkerad ute på gården utan något skydd eller annan försiktighetsåtgärd.

Jag tänker så här... OM det blir något fel på bränslet under tiden bilen är avställd, så är det ju enklare och billigare att tömma några liter bränsle än en full tank. Och OM det samlas massa fukt i tanken, så blir bara några liter bränsle förstört - och inte en full tank.

Jag är också av åsikten att det är bättre att tanka när man ska använda bilen. Bränsle blir sämre med åren, så är det ju bara...

Rätt eller fel? Svårt att säga. Jag tror ärligt talat inte det spelar så jävla stor roll i praktiken....
20L. Fukten binder ändå till etanolen så den blir du av med. Bensin som stått i några år blir numera till en sörja, så var det inte förr.
Måste tvätta hela bränslesystemet på ett fordon som stått med bensin i, har fällt ut hartser eller nåt, är ej kemist men ser ungefär så ut.
Full tank brukar jag tänka är skonsamt för tankarmaturen om bilen är förvarad med stora temperatursvängningar och mycket kondensutfällning. Men jag har inte haft så stora bekymmer med fukt så har inte brytt mig så noga, hellre lite lägre nivå så det går fortare att köra upp den lite trötta fjolårssoppan och det tror jag är mest gynnsamt för dig med med de få milen.
Normalt sett säger jag full tank för att minska kondensen, men det bygger ju på att det är ny soppa varje år. Nu när du kör så lite skulle jag säga så lite som möjligt men inte helt tomt, se till att pumpen har bensin i sig.

Om du toppar upp med 20 liter ny bensin varje år kommer du alltid åka med gammal utblandad skräpbensin. Det är ju inte så att bilen förbrukar bensinen i ordning. Det försvinner bara 1/4 av den gamla bensinen varje år, enligt min uträkning tar det 30 år för bensinen att försvinna helt.

Alkylat börjar bli dålig mellan 5-10 år, då kan man ju tänka sig hur fort vanlig bensin blir dålig.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]