Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
Idag fick jag för första gången användning för min bogserlina som jag köpte för sju år sedan. https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... na-002718/
Min bror hade kört i diket och tanken var att fästa linan i min dragkrok men det gick inte. Linan hade nämligen krokar i båda ändar och fanns inget sätt att fästa den i dragkroken. Letade fram bogseröglan för att istället fästa den där men bakom locket var det bara frigolit. I manualen står det: Om bilen är utrustad med dragkrok finns ingen bakre infästning för bogserögla.
Snopet tycker jag. Även fast jag har dragkrok borde väl fästet för öglan få finnas kvar. Vad hade det gjort för skada liksom?

Lång förklaring men det jag undrar är om det finns lämplig, prisvärd lina att ersätta med? Typ 4-6 ton och under 500kr. Gärna elastiskt och med öglor i båda ändar så kan jag komplettera med mjuk schackel. Känns bra att slippa flygande metalldelar om något skulle gå av.
Bilen är en V90CC MY2020
Användarvisningsbild
av Jallemet
Antingen sätter du båda krokarna i en av bilarna och slår en ring runt din dragkrok eller som jag brukar göra, sätter kroken i linan och drar åt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag kör med en helt vanlig nylonlina som man förtöjer båten med. Inga metall krokar schaklar eller annat som kan skava, skada eller flyga iväg. Funkat perfekt i alla år...
av Storfot
Balkarna till draget är antagligen i vägen för den vanliga bogseröglan, så därför valde man bort den.
En kort rundsling är bra att ha liggande om man behöver haka i dragkrokar eller liknande. Lägg den dubbel runt dragkroken och dra den "genom sig själv" så blir det en ögla runt kroken. Sedan är det bara att kroka i den vanliga bogserlinan i andra änden. (Förutsatt att kroken på linan inte är för liten.)
Användarvisningsbild
av sewen
Verkar vara svårt att få tag i bogserlina utan metall om den ska vara just elastisk.
Min nuvarande lina går inte att slå runt dragkroken och fästa i sig själv då första delen närmast krokarna är lindad med nåt och stel.
Får komplettera med en mjukschackel (brottstyrka 4 ton) eller rundslinga (3 ton). Har trots allt bara behövt dra med linan 1 gång på 7 år.
9C3C2123-0B10-4FCD-8691-3E38B3AF1B41.jpeg
9C3C2123-0B10-4FCD-8691-3E38B3AF1B41.jpeg (555.44 KiB) Visad 2365 gånger
05625D49-97A8-4941-92D2-79A8C4996C0C.jpeg
05625D49-97A8-4941-92D2-79A8C4996C0C.jpeg (694.85 KiB) Visad 2365 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Går alldeles utmärkt att använda krokarna runt linan i sig. Man lär dra i den lite bara. Sen är det bara att hänga på kokarna. Jag har väl använt min en 3-4 gånger kanske(vilket inte är mycket, men mer än 1 gång iaf!), och alltid gjort så. Men annars är det ju mjukschackel som gäller som sewen ovan visar :-)

Ska man ha riktigt bra bungie lär man dock upp ordentligt i pris, och kolla typ efter sånna avsedda för offroad. Typ motsvarande Yankum som finns i staterna.

Stela rep och/eller kjedjor hör till fornatiderna. Bungie är otroligt mycket bättre, och säkrare. Gör ju typ att en liten hundkoja kan dra loss en stor långtradare.
Användarvisningsbild
av apersson850
Notera att de skriver att angiven brottstyrka ska vara 2-3 gånger högre än det lättaste fordonets totalvikt. Nu är det väl snarare bruttovikten om är väsentlig, men ändå. Elbilar är ofta uppe på det som blir maxvikt för linan.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]