Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Det ena positionsljuset fram på släpvagnen lyser inte längre. Hur löser man bytet på bästa sätt? Är det att bräcka med skruvmejsel i hörnen på lyktplasten?
IMG_9397.jpeg
IMG_9397.jpeg (1.77 MiB) Visad 1486 gånger
IMG_9396.jpeg
IMG_9396.jpeg (2.15 MiB) Visad 1486 gånger
av Lövet
Om det är nitarna som håller fast lampan så kan du ju borra bort dem också. Eller vill du bara byta själva lampan och inte insatsen? Min erfarenhet är tyvärr att plasten kommer spricka direkt om du börjar bända ändå.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag vill bara få lampan att lysa igen, på enklaste sätt. Jag tänkte att det skulle vara att byta själva glödlampan.

Ifall man åker på att byta hela insatsen, måste man popnita fast den, eller finns det något enklare sätt?
av Lövet
Allinug skrev:Jag vill bara få lampan att lysa igen, på enklaste sätt. Jag tänkte att det skulle vara att byta själva glödlampan.

Ifall man åker på att byta hela insatsen, måste man popnita fast den, eller finns det något enklare sätt?
Testa bända med ett plastverktyg av något slag. Chansen är dock tyvärr stor att den kommer spricka. Det är dock inte så dyra grejer att byta
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ta-602113/

Vid byte så kan du antingen popnita fast nya insatsen eller använda bult och mutter. Jag skulle nog valt det senare.
Användarvisningsbild
av Allinug
Tack för alla tips! Jag fick loss plastkåpan, så nu är det bara att hitta en sådan glödlampa.
Synd att man inte ser att det lyser förrän man kopplat släpet till bilen…
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: mån 03 jun 2024, 21:26 Tack för alla tips! Jag fick loss plastkåpan, så nu är det bara att hitta en sådan glödlampa.
Synd att man inte ser att det lyser förrän man kopplat släpet till bilen…
Bra att du lyckades.

Ett tips är värme, ju kallare det är, desto större är risken att plast spricker när man håller på. Tex en kall vinterdag. Försiktig värmning med varmluftpistol minskar risken rejält.

Jag hatar när man spar pengar genom att ta bort skruvar och ersätter med "plastflärpar" som håller fast lyktglas, backspegelkåpor, inredningsdetaljer osv och som ska bändas bort
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, det stämmer att det var en sådan lampa, fast 12V 5W. Det fanns LED-variant också, fast då stod det på förpackningen att det endast var för showroom och utställning. :-D

Jo, det var en rysare att få bort plastkåpan. Tur att det var varmt ute. Det gick bra att få bort den genom att mjuka upp plastkåpan genom att trycka lite i mitten från sidorna och sedan bända i hörnen.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]