Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
Har en termoelektrisk kylbox som man förr om åren kunde köpa som originaltillbehör i Volvohandeln, Saab hade en exakt likadan men med Saab-logga på.
Tyvärr fungerar den inte längre eftersom två kablar (brun och grön) lossnat från kretskortet, men jag har ingen aning om var de ska lödas fast. Någon som kan hjälpa?
IMG_20240111_162738.jpg
IMG_20240111_162738.jpg (1.32 MiB) Visad 909 gånger
IMG_20240111_162802.jpg
IMG_20240111_162802.jpg (1.09 MiB) Visad 909 gånger
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vart tar dom vägen i andra änden?
Det behöver man veta för att kunna säga något om var de ska in på kortet.
av vjohnj
Att ta reda på var kablar har varit lödda är ganska enkelt, bara studera alla lödningar så ser du vilka som har haft kablar.
Men för att veta vilken som går vart. Ja då är det som ovan skriver, vart går kablarna?

Men har du tur så kan du se kanske vart ena kablen har suttit, genom att kolla lödningar och lödpunkter och då är det löst
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Alla kablarna försvinner in bakom kyl/värmeelement. Går inte att lossa det, sitter bl.a. limmat.
Tyvärr är lödningarna av såpass usel kvalitet att man inte kan se var kablarna suttit, faktiskt de sämsta lödpunkter jag någonsin sett.

Jag tror att den bruna kabeln ska sitta vid anslutningen märkt M+ men det är långt ifrån säkert. Har försökt studera kortet väldigt noga, det är riktigt dåligt gjort.
av vjohnj
Längden på kablarna då? kan du inte få fram nått där? Och vid (M+) är det väl helt tomt på komponenter, så där tror inte jag
av rosefors
Den här kinaboxen användes av en rad olika tillverkare. Även Peugeot hade den i mitten av 90-talet.

Dock en ganska effektiv box. Kyler bra!
Bilagor
Screenshot_20240114_100702.jpg
Screenshot_20240114_100702.jpg (1.13 MiB) Visad 775 gånger
Användarvisningsbild
av MarcusJ
vjohnj skrev: sön 14 jan 2024, 09:50 Längden på kablarna då? kan du inte få fram nått där? Och vid (M+) är det väl helt tomt på komponenter, så där tror inte jag
På andra sidan kortet är M+ ena anslutning av kretsen märkt R6 (motstånd 6) vars andra anslutning har en röd kabel. Jag resonerade så att kyl/värmeelementet i sig utgör ett motstånd. Dessutom är det lödtenn kring det hålet/anslutningen då jag tänkte att där har något suttit.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
rosefors skrev: sön 14 jan 2024, 10:08 Den här kinaboxen användes av en rad olika tillverkare. Även Peugeot hade den i mitten av 90-talet.

Dock en ganska effektiv box. Kyler bra!
Stort tack! Ska löda fast kablarna där. Och förbättra lödningarna i övrigt på kortet.
Den du märkt för grön undersökte jag närmare och såg nu att det saknas en liten bit lödtenn till höger där en kabel helt klart har suttit. Men så illa slarvigt gjort...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MarcusJ skrev:faktiskt de sämsta lödpunkter jag någonsin sett.
Jag har visserligen sett värre(för dom där fungerade ju iaf), men jo det där ser riktigt uselt ut.
Skulle starkt överväga att löda om samtliga kablar, så kanske du slipper samma fel i framtiden på någon annan kabel.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]