Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Stofilen
Har köpt mig en V70 D3 2015.
En jättefin lågmilad bil utan några direkta fel som jag kunnat hitta själv. Ingen rost så tanken är att den skall rostskyddsbehandlas

Förstått att appen och SOS kommer att sluta fungera 2025 det får jag leva med om bilen fungerar som den skall.

Men fast det är mindre finesser på denna än en 2016 som jag också tittade på så känner jag inte att jag har fått kontrollen över vad jag behöver sköta om etc.

Har haft som strategi att köpa fina lågmilade bilar och ägt dom ca 6-8år och de är då ändå rätt lågmilade eftersom jag kör mest på sommaren. Finesser och teknik är säkert bra men tyvärr om något strular så gör det det för mig när verkstäderna har stängt där jag kör på sommaren.

Bilen skall få ny kamrem så snart min verkstads kille har möjlighet sannolikt en fin bil men det har blivit svårare att köpa begagnad bil.
Användarvisningsbild
av bem
Du kommer säkert bli nöjd med nyförvärvet. Min förra bil var en V70 MY14 med D3 diesel (manuell låda). Utrustningsnivå Momentum Business. Var utrustade med allt jag ansåg mig behöva. Hade dieselvärmare. Funka bra med Volvo On Call appen (som Volvo Cars appen hette förr). Vad är det som gör att Volvo cars appen inte kommer att funka liksom VOC (nödfunktionen) 2025?
Jag kör V90 MY22 numera men jag tycker faktiskt min V70 slår den på många punkter. Utrymmet är större t.ex. i V70 jag hade. Tystare är den också (V90 är faktiskt inte en tyst bil på lite sämre väglag som grus och grov asfalt), och jag tycker sätena var skönare i V70. V90 är snyggare och har fler finesser men absolut inte värt priset anser jag. Hade Volvo fortfarande haft V70 när jag skulle byta bil 2021 hade jag lätt tagit en ny V70 igen. Nu är V90 (och V60) på väg ut ur Volvos sortiment. De går visserligen "köpa" som laddhybrid än men inte "hyra" (Care by Volvo) längre. Det tyder på de är på väg bort ur deras sortiment åtminstone i Sverige. Kombikungen bliver inte vid sin läst således. Man satsar på SUV eller SUV-liknande bilar för hela slanten numera.
Jag anser du resonerar helt rätt. Lågmilad bil med några år på nacken. Ju färre finesser, speciellt elektroniska, desto större chans du slipper strul med finesserna. Min V90 MY22 T6 Recharge skulle jag aldrig i livet köpa som begagnad om säg 7-10 år. Alldeles för mycket utrustning och elektronik som potentiellt kan strula. När man t.ex. öppnar motorhuven på en sån bil som min så häpnar man av allehanda enheter de klämt ner under huven. Visserligen kan man ha maskinskadeförsäkring (via Volvia) i 20 000 mil eller 10 år vilket som inträffar först men sen... kan du stå där men feta verkstadsnotor om nåt strular med elektroniken t.ex.
Användarvisningsbild
av Derank
Allt kan ju hända med en 10år gammal bil, så är det bara, gasa vidare och håll tummarna, det är det man får göra med dagens fordon när de passerat bäst före datum. Den kan rulla i 10år till utan problem och du kan få skruva ihjäl dig om det vill sig illa.

<åker själv en XC60 2016 med 12800mil på mätaren, 2023 kostade den mig 9k i extra reparationer utöver service och det var fjäder fram som small av <( bytte båda bara för att ) + att spännrulle till multiremmen skar. saker som kan haverera vilken sekund som helst oavsett miltal.

låskista fram + bak VS kärvar i kyla ( vanligt fenomen på volvo ) AC tjuter riktigt irriterande sommartid ( byte ac agg som gäller ) om jag vill ha tyst på eländet.

Lampor i reglage till fönsterhissarna slockande för ett par år sedan allt eftersom osv, kan säkert komma på något mer som man kan åtgärda.

För att inte tala om rosten, båda framskärmar sopslut, 3 dörrar stora rostbubblor i handtagen

som sagt, allt kan hända efter de åren och milen.
av Stofilen
Tack för svaren!
Ja den är 10år men har nog förutsättningar att klara 10år till om jag kan ta hand om den på rätt sätt och nu inte detta med 2G/3G ställer till med en massa problem. Funktionerna är jag inte så beroende av.

Bävar redan över nästa, visst säkert fina funktioner men där jag har mest behov av bil finns det väldigt få verkstäder och mitt i sommaren är dessutom de som säljer Volvo stängt. Elbil är ännu så länge bara att glömma, elnätet är inte anpassat för detta och laddstolpar finns bara 4mil bort. Chansade på denna och att försöka hålla den igång tills det förhoppningsvis löser sig med allt annat om vi nu skall köra på el.

Den har redan för mycket teknik som kan strula och gör det det så slår det sällan fel att det är där det saknas verkstäder. Denna bil kan jag kanske få kontroll över men nyare klarar jag nog inte riktigt av med allt som tryckts in i dessa.

Vanliga datorer har jag koll på men då vet jag hur de fungerar och hänger ihop med annat, där är det möjligt att själv ha kontrollen över tekniken, uppdatera och annat.
Användarvisningsbild
av bem
Stofilen,
I nya bilar såsom en ny Volvo styrs väldigt mycket av mjukvaran och via en större display. Få fysiska knappar, det mesta ställs in via en större display, touchdisplay. Numera är det nog snudd på mer problem med mjukvaran än fysiska fel på bilen, i alla fall på nya modeller när de släpps. När en modell utgår ur sortimentet är nog både bilen fysiskt som mjukvarumässigt som bäst. Sen vet man inte hur länge en tillverkare därefter släpper förbättringar och rättningar i mjukvaran. Skall man ha en bil i många år är det förmodligen klokt välja en bil där mjukvaran inte tagit över att styra det mesta i hela bilen. Ja en bil innan det mesta ställdes in via en display. Den V70 du har går visserligen uppdatera mjukvara på men nån touchskärm har den inte. Borde väl kanske gå att tuffa vidare med i 10 år till med lite tur, utan att man behöver bli stående för mjukvaran är för gammal.
av Stofilen
VolvoB20 skrev: ons 27 dec 2023, 18:36 GSM/2G/3G stängs ned 2025.
Vet du något mer om detta?
Har försökt läsa här om det men blir inte klokare av det, mest om bekymmer med värmaren kan gå ut och sätta på värmaren själv om det fungerar vill säga.

Faktum är att ingen tycks veta något alls eller vill svara, frågar man så skruvar man bara på sig. Och ingen säger sig ha hört talas om att mer än att funktionerna försvinner inte ens de få journalister som skrivit om det. Allt blir bara som vanligt heter det i alla fall hittills.

Det här är inte speciellt kul och skulle jag köpt en nyare bil som grannen gjort så är inget säkert där heller bara ännu mer teknik i bilen som piper och skickar meddelanden.

Inte ens denna enkla bil håller tyst och Volvo själva viste inte vad som menades med att den automatisk gick in i tex. sparläge.
Det är svinkallt och bilen stod still i 3dygn.

Fysiskt finns det inte ett enda fel på bilen, inte ens en repa så detta irriterar en hel del ännu mer att inte få tillförlitliga svar.

Jag behöver bara en bil mest för att kunna ta mig till en fastighet där det dessutom inte kommer att fungera på ett bra tag med någon elbil. Där finns inget avtal mellan nätägaren och staten om några elbilar inte.

Behöver inte heller en massa funktioner men det verkar stört omöjligt.

Mobilitetsgarantier är helt värdelösa för det finns bara en verkstad som är ansluten till det där jag mest använder bilen och de har semester hela perioden när jag brukar bilen som mest.

Vågar faktiskt inte lägga ner en kr till på bilen eller någon bil innan jag förstår mer.

Var förövrigt inne på biogas för det finns det på alla ställena jag rör mig på men hos dom som sålde dessa bilar tills bara för något år sedan finns det inte kvar och ingen service eller annat som behövs heller. Säljaren jag haft kontakt med där är lika förvånad som mig för det var det bästa för miljön.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]