Marbas skrev:
Vad är viktigast att titta på - effekten eller vridmomentet? Dieselbilar lyfts fram mha sitt höga vridmoment, medans bensinbilar gärna "skryter" om sina hästkrafter.
Effekt och vridmoment "toppar" vid olika varvtal, vad innebär det?
Ett litet praktiskt exempel med 2 olika montorer, bensin och diesel samt hur det kan förhålla sig:
Bensin: 300Nm vid 4000 rpm och 200hk vid 6500rpm.
Diesel: 300Nm vid 2000 rpm och 200hk vid 4500rpm.
Samma vridmoment och samma effekt men vid olika varvtal. Alla motorers vrid- och effektkurvor är olika men i regel så skiljer sig bensinarna gentemot dieslarna på så vis att bensinmotorn kräver högre varvtal för att utföra samma arbete som en dieseldito.
Mer praktiskt för din del: när du stampar på gasen lite/mycket/i botten så kommer dieselbilen att öka i fart mer än bensinaren när du har LÅGA varv. Och dieseln kommer att behöva växlas vid ett lägre varvtal än bensinaren.
Bensinaren kommer att svara lite klenare på gasen vid LÅGA varvtal, men när man väl fått lite högte varv på motorn så kommer den att ge mer vid riktigt höga varvtal (du skulle redan ha växlat i dieselbilen) så ger nu bensinaren ALLT den kan ge och accar max.
En F1 motor tokvarvas

för att ge sitt yttersta - och då blir det fart!

)) Ylande motor och däckspinn under en lång sträcka från stillastående... (numera kontrollerat spinn med hjälp av launch-kontrollen, jobbar ungefär som ett antispinnsystem på svenssonbilen men lite mer avancerat).
En lastbilsmotor i truckracing varvas den med. men mycket lägre. Har för mig att de har en hastighetsbegränsning på 160 km/h. och teamens stora problem är att få ner all kraft i asfalten i större delen av registret 0-160 utan att det spinner alltför mycket.
Valet är väl lite när man vill ha kraften - och i hur stort varvtalsregister.
i mitt exempel med
Bensin: 300Nm vid 4000 rpm och 200hk vid 6500rpm.
Diesel: 300Nm vid 2000 rpm och 200hk vid 4500rpm.
så funkar bensinaren bäst från 4000 och upp till 6500, dieseln från 2000 till 4500. men alla montorer är unika, kolla gärna biltidningars eller biltillverkarnas uppgifter för en mer exakt info. Och PROVKÖR ett par bilar med olika "karraktärer"!!!
Hoppas det kunde ge lite info.
Mvh PP