Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1552701
Bytte bromsvätska för något år sen, den ser helt fräsch ut men jag skulle vilja nollställa fuktkvoten
Funkar det att "torka" bromsvätska i en kastrull på spisen i t.ex. 150C i ett par timmar? Nån som har provat?
Vad skulle kunna gå fel? :-D (jo jag vet redan att vätskan brinner om man sätter eld på den. Och att den är giftig pga glykolbas)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1552705
Nu blev det svårt, på Volvos förpackning står "DOT 4 & 5.1" Och de två har olika kokpunkt enligt tabellen du länkade till :-D
Men hursomhelst, vattnet bör rimligen börja avdunsta så fort man kommer över 100C och fortare ju varmare det blir
#1552780
Flera svar här som jag inte skall lägga mig i. Men använd inte en elektrisk platta på spisen eller någon annan stans. Elektrisk värme är väldigt svårt att reglera, fick jag lära mig när jag utbildade mig till Styr och Reglermekaniker. Använd i stället en gasbrännare. Det blir mycket mer exakt.
#1552787
Hmm, DOT 5.1 har en specificerad kokpunkt på 260C, rimligen borde den inte förstöras där. Så rimligen borde man kunna torka med en temperatur någonstans i intervallet 100 till 260C :-D
Planen är att ge det ett försök, tror fortfarande på ca 150C, det ska inte vara något problem på spisen.
Tänkte trycka tillbaka alla bromskolvarna en bit så att vätskan ur ABS-block, huvudcylinder och rörledningar kommer upp i behållaren (men kanske inte helt så jag får upp smutsig bromsvätska från oken), slanga ur behållaren, torka, hälla tillbaka och sen lufta oken och dumpa vätskan som står där. Plus att toppa upp med ny bromsvätska.

I går när jag åkte på stan så försvann plötsligt kopplingspedalen ner i mattan. Drog upp pedalen och allt fungerar normalt igen.. Åh nej, där drabbades jag av läckande slavcylinder tänkte jag, 15000 för att fixa :crying: Men sen kollade jag dräneringshålet på undersidan av sprängkåpan runt kopplingen, helt torrt där. Hurra :party: Dock oljesöl på framsidan av sprängkåpan, verkar komma från plaströret som går in till slavcylindern. Det sitter smäckiga snabbkopplingar i båda ändar av den.
Hittade ett gammalt Pettson-inlägg som pekar ut precis det röret så nu har jag beställt ett nytt (á 517kr). Återkommer när röret är på plats. Men det var där uppfräschad bromsvätska kommer in i bilden :-)
V70 mk 1 -00

viewtopic.php?t=33420#p221915

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/