Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av staffordshire
#221839
Undrar om min koppling på min v70 -99, har sökt runt en del på både detta forumet och på internet om detta fel men inte hittat liknande.

Om jag t ex står vid ett rödljus och håller kopplingen i botten så brukar den efter ca 10 sek börja driva själv och om man då släpper kopplingen så stannar den bara någon cm ovanför botten, så då får jag snabbt dra ur växeln och dra tillbaka kopplingen med foten.
Det är samma sak om jag sitter i kö eller liknande och krypkör på ettan.

Så det jag får göra är att direkt jag stannar vid rödljus eller sitter i kö får jag släppa upp kopplingen och bara ta ner den när jag behöver köra, det är riktigt jobbigt när jag ska krypköra i köer.

Hade tänkt lämna in på verkstad men det kan vara intressant att höra om ni vet något om detta?
Kan det vara så att det är luft i hydralsystemet, eller är det huvudcylinder eller kopplingscylinder (eller allt vad det heter) som är slitet.

// Tommy
av *pettson*
#221862
staffordshire skrev:Undrar om min koppling på min v70 -99, har sökt runt en del på både detta forumet och på internet om detta fel men inte hittat liknande.

Om jag t ex står vid ett rödljus och håller kopplingen i botten så brukar den efter ca 10 sek börja driva själv och om man då släpper kopplingen så stannar den bara någon cm ovanför botten, så då får jag snabbt dra ur växeln och dra tillbaka kopplingen med foten.
Det är samma sak om jag sitter i kö eller liknande och krypkör på ettan.

Så det jag får göra är att direkt jag stannar vid rödljus eller sitter i kö får jag släppa upp kopplingen och bara ta ner den när jag behöver köra, det är riktigt jobbigt när jag ska krypköra i köer.

Hade tänkt lämna in på verkstad men det kan vara intressant att höra om ni vet något om detta?
Kan det vara så att det är luft i hydralsystemet, eller är det huvudcylinder eller kopplingscylinder (eller allt vad det heter) som är slitet.

// Tommy
du har hursomhelst tryckfall i systemet.. Kanske en läckande slavcylinder? Går det åt nån bromsvätska? (facket längst in är kopplingen).
Vad som ger tryckfallet är svårt att säga över internet. Men du bör iallafall undersöka det snarast..
av staffordshire
#221883
*pettson* skrev:du har hursomhelst tryckfall i systemet.. Kanske en läckande slavcylinder? Går det åt nån bromsvätska? (facket längst in är kopplingen).
Vad som ger tryckfallet är svårt att säga över internet. Men du bör iallafall undersöka det snarast..
Jag har inte behövt fylla på nån bromsvätska, lika fullt som innan.
Är det värt att prova att lufta? har ju ringt verkstad och frågat lite och fått fram att det kommer gå på cirka 10 000 kr att fixa felet, har kollat med två verksäder.
av *pettson*
#221915
staffordshire skrev:
*pettson* skrev:du har hursomhelst tryckfall i systemet.. Kanske en läckande slavcylinder? Går det åt nån bromsvätska? (facket längst in är kopplingen).
Vad som ger tryckfallet är svårt att säga över internet. Men du bör iallafall undersöka det snarast..
Jag har inte behövt fylla på nån bromsvätska, lika fullt som innan.
Är det värt att prova att lufta? har ju ringt verkstad och frågat lite och fått fram att det kommer gå på cirka 10 000 kr att fixa felet, har kollat med två verksäder.

OM jag inte missminner mej.. du får gå ut och kika o rätta mej om jag har fel..så har du en intern slavcylinder. Därav det feta priset att byta. (man får riva ned lådan). MEN nu är det såhär att det finns även ett känt fel på den uppbyggnaden. Om du böjer dej ned under huven och kikar så följer du kopplings slangen in emot lådan. Som skarv mellan lådan och själv slavcylindern sitter en plastbit. Den plastbiten har luftningsnippeln ovanpå sej.
Den nippeln är bara 0-ringstätad och sitter fast med 2 clips. DEN brukar o-ringarna vara lite tråkiga på efter alla år och den släpper då in luft i systemet och släpper även ut lite lite vätska.
Åtgärden är att helt enkelt byta plaströret. Den benämns ADAPTER i volvos reservdelsdisk och har nr: 9181332 Kommer inte ihåg priset men runt nån hundring eller nåt. Byte går till så att du skruvar loss stödplåten OM din är utrustad med stödplåt. Annars tar du en radiomejsel och petar ur clipsen (kika på den nya först så du förstår hur du ska göra.) När du sätter dit den nya så ska clipsen sitta i. Du hör när dom låser med ett knäpp var. Sen öppnar du luftningen och låter det rinna tills det är bubbelfritt. Drar åt och kopplar ur ett antal ggr. Slavcylindern är självavluftande nämligen. Den här åtgärden brukar lösa problemet. :-)-) Som sagt prova, det kostar mindre än 10.000 och har en stor chans att lyckas.
av staffordshire
#222143
Tack för tipset Pettson! på fredag eftermiddag har jag möjlighet att ta bilen till jobbet och kolla den, jag ska informera om resultatet efter jag tittat. Håller tummarna för att det är så här "enkelt" :)
av staffordshire
#222578
Ska ju kolla bilen imon, är det så att slangen är kass så kommer jag åka och köpa en sån, antar att jag behöver köpa oringar också eller sitter det på slangen redan? Behöver jag tappa systemet på bromsvätska och i så fall hur tömmer jag det?

// Tommy
av *pettson*
#222620
staffordshire skrev:Ska ju kolla bilen imon, är det så att slangen är kass så kommer jag åka och köpa en sån, antar att jag behöver köpa oringar också eller sitter det på slangen redan? Behöver jag tappa systemet på bromsvätska och i så fall hur tömmer jag det?

// Tommy
Det är ingen slang utan en bit plaströr som är 1dm lång. Den är färdig med tätningar och spärrar ifrån fabrik. Du behöver inte tömma systemet. Gör så att du sätter en klämma på slangen så att det iallafall droppar lite saktare. Sen lossar du den gamla ifrån slaven, den spärren sitter precis inne vid damasken på lådan. När du dragit ur så lossar du nästa spärr och tar bort plasten. Återmonterar på slangen först och sen trycker du dit den på slaven. Ett tydligt klick ska du höra när spärren gått i (naturligtvis har du hört klicket när du satte dit den på slangen först.) Du kan inte se om den är kass först. Det är inget som du kan se med ögat tyvärr, om det nu inte kommit ut nån liten mängd bromsvätska där. Det är en chansning.
av staffordshire
#222655
*pettson* skrev: Det är ingen slang utan en bit plaströr som är 1dm lång. Den är färdig med tätningar och spärrar ifrån fabrik. Du behöver inte tömma systemet. Gör så att du sätter en klämma på slangen så att det iallafall droppar lite saktare. Sen lossar du den gamla ifrån slaven, den spärren sitter precis inne vid damasken på lådan. När du dragit ur så lossar du nästa spärr och tar bort plasten. Återmonterar på slangen först och sen trycker du dit den på slaven. Ett tydligt klick ska du höra när spärren gått i (naturligtvis har du hört klicket när du satte dit den på slangen först.) Du kan inte se om den är kass först. Det är inget som du kan se med ögat tyvärr, om det nu inte kommit ut nån liten mängd bromsvätska där. Det är en chansning.
Ok, det är värt att chansa då i alla fall, inga stora pengar det handlar om direkt.
av Jwinkler
#222773
om du inte kan se något läckage under lådan eller vid luftnippeln så är det med ganska stor säkerhet huvudcylindern, bytt ett par med predis likadant symtom som dig!!

den sitter bakom kopplingspedalen, du förstår om du kollar..

good luck
av staffordshire
#222786
Jwinkler skrev:om du inte kan se något läckage under lådan eller vid luftnippeln så är det med ganska stor säkerhet huvudcylindern, bytt ett par med predis likadant symtom som dig!!

den sitter bakom kopplingspedalen, du förstår om du kollar..

good luck
ok, kan man kolla på något sett om den är trasig?
Jag ska sätta mig ner och läsa i haynes v70 bok om huvudcylindern, är det svårt att byta för en som är relativt ny på bilar eller är det bäst att lämna in den. (jag har bytt värmeelement på den helt själv och felfritt, har bytt skivbromsar, bromsbelägg och motorfäste med hjälp av en person, tycker det är kul att laga bilen själv men byte av huvudcylinder kanske är för svårt?)

Tack för svar!
S90 T5 däck/bromsskivor

När det dags att byta klossar eller ski[…]

Lambdalampa lyser vid gaspådrag

Tack för alla svar! Dessvärre inget som […]

Renovera bakre bromsok

Elektrisk handbroms behöver sättas i ser[…]

Uppgradera bakbromsar.

Jag gjorde det på förra v60 t5 -15. Sk[…]