- tis 15 aug 2023, 20:19
Äldsta barnbarnet skulle idag köra min andra svärson till Alingsås och hämta sin nya tjänstebil. På vägen hem (ensam i bilen) tändes varningslampan för oljetryck. Den har varnat för service några dagar. Han fick lite "utbildning" i grundläggande service när jag lärde honom att skifta däck våras. Så han stannade och ringde till mig. Kom överens att köra försiktigt till närmsta mack och kolla och köpa olja. Nu hällde han i 2 l innan han kollade och då blev det för mycket olja. Bad honom att koppla loss batteriet en stund (ifall det var en felkod, men det hjälpte inte.....goglade lite och flera träffar, bl.a detta
"Google är ens vän ibland. Läste om en som hade fått tips från en verkstad att starta tändning 5 gånger så slocknar lampan. Mycket riktigt så slocknade den för mig så får se om det återkommer eller om det blev något tillfälligt fel"
Det funkade på denna bil också så han körde hem bilen. Han kommer hit i morgon så vi får suga ut överskottet. Servicen får vänta nå'n vecka för jag vill "få ihop" 745-an först.
Någon som hört och/eller varit med om något sådant eller liknande. Kan det vara så att det var olje nivån som larmade omkring nedre strecket, och det blev för mycket med 2 l?
"Google är ens vän ibland. Läste om en som hade fått tips från en verkstad att starta tändning 5 gånger så slocknar lampan. Mycket riktigt så slocknade den för mig så får se om det återkommer eller om det blev något tillfälligt fel"
Det funkade på denna bil också så han körde hem bilen. Han kommer hit i morgon så vi får suga ut överskottet. Servicen får vänta nå'n vecka för jag vill "få ihop" 745-an först.
Någon som hört och/eller varit med om något sådant eller liknande. Kan det vara så att det var olje nivån som larmade omkring nedre strecket, och det blev för mycket med 2 l?
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V