Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Har en Volvo V70 2.5T 2008a som jag fått ladda nu par gånger på kort tid men det fortsätter att gå ner i kraft. Batteriet som sitter i verkar vara original och som har öppningsbara celler.

Nu är jag inne på att köpa nytt och tog en titt på vad Biltema har, de har dels SMF och dels AGM där AGM är nästan dubbla priset men med 1 år garanti extra. Tidigare har jag bara köpt SMF batteri.

Så vad bör jag köpa i detta fallet och spelar det någon roll som batteriet kommer från Biltema, Mekonomen eller Volvo?
av snowman
Mekonomen säger att AGM används främst till bilar med start och stopp teknik vilket inte denna har så då antar jag att det billigare SMF duger bra. Mekonomen tar ca 2000 kr för ett 80 Ah batteri från EXIDE medan Biltemas ligger på 1299, kvalitéts skilland?
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag har Biltemas AGM i båda våra bilar, en V70 från -04 och en V50 från -12.

V50 underhållsladdar jag vintertid på helgerna p.g.a. dieselvärmaren, och V70 om den ska vara parkerad en vecka eller mer.

Laddare är Ctek polar och batterierna köptes 2019 (95Ah) till V70 för 1949:- och 2018 (70Ah) till V50 för 1649:-

Fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Ingen av bilarna har S/S funktionen men jag bedömde efter att ha läst på bl.a. detta forum att AGM är driftsäkra och om Biltemas förmånliga garantitid, det har förmodligen varit samma resultat med ett vanligt batteri.
Användarvisningsbild
av Erik Å
leiwi skrev: lör 12 aug 2023, 11:38 Agm batterier har en längre livstid..
Högst tveksamt om de stressas av värme, agm har betydligt mindre med "reserv"-elektrolyt än ett konventionellt blybatteri..
Känsliga för överladdning och hög temperatur med andra ord..
Användarvisningsbild
av Steffe3
Har också Biltemas 95Ah i min V70 (2009 dock, men inte S/S på den heller). Mest för tillförlitligheten och mindre underhåll. Men stödladdar en del ändå då och då.
av snowman
Köpte ett Startbatteri AGM, 12 V, 80 Ah på Biltema, det var mycket större och tyngre än vad jag köpt tidigare till den äldre volvon! Men jag ser att de flesta av er har valt 95 Ah? 80 Ah var det som Biltema rekommenderade till min bil?

Volvo verkstade skulle ha 2300 kr för att montera nytt batteri men jag antar att det då är ett vanligt SMF batteri.

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]