Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Skulle nog behövas mer utbildning och krav i samtliga prisklasser och hästkrafter ;-)

Mc har väl relativt liten del skadade som har körkort och dessutom är nykter och drogfri så de lär inte gå kursen

Micce1980 skrev:Skulle nog behövas mer utbildning och krav i samtliga prisklasser och hästkrafter ;-)
Jag kan tänka mig fortlöpande tester av kunskaper med halkbana, trafikregler och diverse hjälpsystem i bilarna. Kanske mina mot/medtrafikanter kan lära sig använda den inbyggda handsfree som finns i en del bilar idag så jag slipper möta mobilfipplande lattemorsor och hemtjänstpersonal.

Jag ser många som har peltor, företrädesvis grabbar och ja, det ser inte klokt ut, men då vet jag att dom med största sannolikhet är upp- och inkopplade.

Så nja, ett speciellt hk/kg körkort känns överflödigt.
@dieselputte, Då ska vi inte nämna köpenhamnare ;-)

Hur som, en lastbilsförare som kör kommersiellt får väl förnya sitt ykb vad 5:e år a 35h.

"Teoriprovet mäter dina kunskaper inom olika områden"
Säkerhetsbestämmelser.
Rationell körning.
Optimering av bränsleförbrukning.
Bestämmelser för yrkestrafiken.
Trafiksäkerhet, hälsa, service.
Transportlogistik.

Vore väl inga problem att införa ett annat anpassat för privatbilismen men de politikerna kommer väl tyvärr inte bli omvalda...
Hur många berörs?

Min bmw 5:a väger 2200 kg. Så länge den håller sig under 800 hk är det alltså lungt.

Är väl bara några ytterst få supersportbilar som kvalar in, och en hel del el-bilar kanske som behöver specialkort

Här är ett exempel på att man inte behöver så många hk för att ställa till det.

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... 0876990848

Större skillnad blir det väl att man inte får slå av antispinn. Det kommer ju stoppa sladdadet

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]