Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av HakanF
Om man kollar på ställen som tex Aliexpress.
Där säljer de giva tex map , maf, abs givare samt de höjdgivare till xenonljus med fler för mindre än en fjärde del av priset mot skroten eller tyska webb butiker.

Jag har hört flera som kör med dessa givare och är nöjda.

Någon här eller hur tänker ni?
av KalleJ
MAF köper du OEM tillverkare, xenon sensorn kostar ett par hundra på Trodo.se/autodoc osv.
MAP/Temp sensorn är väl inte dyr heller.
av HakanF
KalleJ skrev:MAF köper du OEM tillverkare, xenon sensorn kostar ett par hundra på Trodo.se/autodoc osv.
MAP/Temp sensorn är väl inte dyr heller.
Xenon ljushöjdsreglering givare autodoc 1700 ali 200
och de andra du sa ca en fjärdedel.
av kvillebäck
Jag har provat bägge.
Ali. Fungerar perfekt 30-50% av gångerna.
Autodoc, Trodo, Ebay.de mm fungerar perfekt ca 90-95% av gångerna.

Där Ali framför allt missar är allt där elektronik är inblandat.
Ex. Xenonlampor DS1 Xenonlampa. Fick två hem för 120:- Från Ali medan Mekonomen tog 900:- st De gick ett år men sedan så måste jag fått ett lyckoskott då de gick sex år utan problem.
Sensorer och givare, -köp känt fabrikat. Annars vet man ju inte heller om det är givarfel eller annat som visar felkoden.
Länkarmar och andra rent mekaniska detaljer. Köp var som helst men köp "parvis" så bägge är lika på bägge sidor av bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Dom säljer Bosch på AliExpress också. Det tillverkas ju där....
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det lär säljas kopior på Aliexpress också.. Piratkopiering omsätter miljarder i Asien..
Användarvisningsbild
av lennarte
Den lambdasond jag köpte sist (till min 745-a) har fungerat bra i flera år. Köpte där jag brukar handla (Trodo, Skruvat, Vpart m.f) kan inte säga var. Där stod Bosch på den (och på paketet) och Bosch original nummer och made in Kina. Kostade omkring 1000 kr. 250 - 400 kr på AliExpres. Fanns billigare också, men då utan Bosch paket. Behövde den snabbt, tar 3 - 5 veckor från Kina
Användarvisningsbild
av frasse4
Kan såklart vara kopior, men kanske mer troligt batchar som inte klarat kvalitetskontrollen på fabriken. Dessa ska förstöras, men slinker ut och sälja vidare

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]