Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Dags för en ny modell på service. En Audi diesel -09. Mycket trevlig bil att köra 😁😁 Yngsta dottern har varit och besiktigat den och fick ombesiktning på den infällbara dragkroken. Bilprovaren kunde inte fälla ut den. Hur ska man lösa detta? Den fungerar och dottern har inga problem att fälla ut och in kroken, hon gör det varje vecka, hon är häst tjej så hon kör med hästsläp varje vecka. Ska byta bromsklossar bak också.
av vjohnj
lennarte skrev:Hur ska man lösa detta? Den fungerar och dottern har inga problem att fälla ut och in kroken, hon gör det varje vecka,
Är väl bara att hon visar hur det görs? Och om allt fungerar och besiktning på plats inte godtar, så ta det vidare

PS: Is smälter inte i från norr ang samer ;)
Användarvisningsbild
av lennarte
vjohnj skrev:Är väl bara att hon visar hur det görs? Och om allt fungerar och besiktning på plats inte godtar, så ta det vidare
Det är inte alla ställen dom vill ha "folk" i hallen. Hon väntade utanför och han frågade aldrig något om hur det fungerar. Bara att det inte fungerade när han var färdig. Får se hur det ser ut när hon kommer och lämnar bilen. Lite smörja hjälper även mot länsman sa' man förr.....
av Rådlös
I min bil, som inte är en Audi, skall man trycka på knappen två gånger både vid utfällning och infällning. Och den fäller inte ut - eller in sig hela vägen. Man får dra den med handkraft till slutet så den fastnar i ett låst läge.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Känns som att ombesiktning bör ske på en annan station...
Användarvisningsbild
av bem
Rådlös skrev: fre 21 jul 2023, 17:27 I min bil, som inte är en Audi, skall man trycka på knappen två gånger både vid utfällning och infällning. Och den fäller inte ut - eller in sig hela vägen. Man får dra den med handkraft till slutet så den fastnar i ett låst läge.
Den är väl som på en nyare Volvo med original dragkrok då, halvautomatisk. Den är gömd och låst i uppfällt läge i sitt fack, när man fäller ut den kommer den ner och man får ta tag i dragkroken och svinga den sista biten så den låses i uppfällt läge. När man skall fälla in den är det omvänt på samma vis. Halvautomatisk således. Känns tryggast man får se och höra dragkroken låser i sina lägen på detta sätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tack för era kommentarer. Hon kommer och lämnar bilen på söndag. Återkommer när jag kollat på det. Klossar kommer på tisdag. På onsdag ska jag börja klippa häck. Många meter, hög häck. Så då måste Audi vara färdig.....
En helt annan sak. Svärsonen har fått nytt jobb. Ska återgå till säljare av svetsar och svets utrustning och får då tjänstebil. Dom fundera på att då sälja båda bilarna (Audi och en ganska ny BMW diesel och då köpa en XC 90. Min fråga, vad är totalvikt en på en XC 90? Hon har ett utökat B körkort och ett 1600 kg hästsläp.
Användarvisningsbild
av fjohan82
B5 dieseln i första länken har en totalvikt på 2840 kg, medan T8an i andra länken ligger på 2950 kg.
https://www.bytbil.com/vasternorrlands- ... 6-17091547
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 8-17095419

Släpvagnskalkylatorn är bra när man ska räkna på vikter för bil och släp. :-)
https://slapvagnskalkylatorn.transports ... lator.aspx
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:
vjohnj skrev:Är väl bara att hon visar hur det görs? Och om allt fungerar och besiktning på plats inte godtar, så ta det vidare
Det är inte alla ställen dom vill ha "folk" i hallen. Hon väntade utanför och han frågade aldrig något om hur det fungerar. Bara att det inte fungerade när han var färdig. Får se hur det ser ut när hon kommer och lämnar bilen. Lite smörja hjälper även mot länsman sa' man förr.....
Vad dom vill och inte vill har noll och ingen betydelse, du har rätt att vara medvarande vid inspektionen. Dock ej springa ivägen och/eller under lyften, men det säger ju sig självt(hoppas jag iaf). Den kom en (tillfällig?) undantagsregel vid pandemin dock, att man inte fick åka med vid provkörningen.

Du har även rätten att när som helst avbryta inspektionen, och/eller be om en annans åsikt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hon kommer i eftermiddag (med familj) och lämnar den. Frugan bakar fika.....
Får prata mer med henne då.
fjohan82 skrev:B5 dieseln i första länken har en totalvikt på 2840 kg
Då får hon tänka om, eller får jag köra för henne. Eller får hon ta BE.....
Kanske enklast att hon behåller Audin.

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]