Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Valvobil
Hej,

När det gäller bromsskivor o belägg är ju t ex Bosch ett ansett märke medans Ridex är sämre. Men vad gäller när man köper t ex renoveringskit eller för den delen bromsok?

Finns ju t ex:

Autofren
ABS
Ridex
Budweg,

M.m.
Ja alltså står det TRW, ATE eller Girling på grejerna så är det ju samma som Volvo monterar som original.. Övriga märken brukar vara kina-kopior av varierande kvalitet.
Men se upp här, köper man t.ex. ATE, TRW eller Bosch bromsok så är det med hög sannolikhet renoverade ok. Nytillverkade sådana brukar vara astronomiskt dyra.
När min V70 (mk 1 -00 med ATE dubbelkolvsok bak) var någorlunda ny så köpte jag dyra utbytesok till bakaxeln hos Volvo. Kolvarna fastnade stenhårt efter en och en halv vinter. Så jag reklamerade och fick faktiskt nya ok (återigen renoverade förstås). Okej, dit med dem och efter 1-2 vintrar hade kolvarna fastnat igen. Konklusion: dessa renoveringar var inte ordentligt gjorda; måste ha funnits rostporer kvar i cylindrarna så att ny rost startade väldigt snabbt.
Så efter det har jag filosoferat så här: Fram vill jag ha bra märkesok, ATE, Bosch eller något sådant. Det är trots allt bromsarna fram som gör huvudjobbet om man behöver stoppa snabbt. Och de är inte lika utsatta för rost så hemmarenoverade funkar länge. Bak däremot så fungerar nytillverkade kina-ok uppenbarligen mycket längre än fabriksrenoverade märkesok... Började med Biltema som strulade en hel del (de har bytt leverantör sen dess). Men sist köpte jag A.B.S från mekster, har haft dem ett par vintrar och kolvarna går fortfarande klanderfritt lätt! Säkert kina-tillverkade men på rätt sätt :-)
Skivor: Köper Bosch, TRW, Delphi eller annat känt märke från trodo eller mekster. Vill ha "coated" dvs lackade så att inte navet blir rödrostigt bums. Där föll Biltema bort..
Belägg: Jättenöjd med Bosch fram men de jag köpte till bakaxeln gnisslade något fruktansvärt. Är tillbaka på TRW bak. (dock Bosch på handbromsbackarna, funkar fint)
Dock blir skivorna fram väldigt snabbt spåriga, undrar om Bosch möjligen har bakat in för stora korn i beläggen..
Åkte några år på Biltemas belägg men tyckte att de blev snorhala i snöslask.. Kanske bara inbillning :-)
Nyare belägg saknar "dräneringsspåret" tvärs över belägget oavsett fabrikat, jag skar faktiskt sådana spår själv med bågfil vid sista bytet
Slangar: Något välkänt fabrikat med dubbel pressning på metallhylsan. Mekster eller Trodo, spana efter "premium"
Renoveringskit och övriga delar: Något som är klassat som "premium" från mekster eller trodo. Gärna Bosch / ATE / TRW om det finns till rimligt pris. Köpte faktiskt A.B.S renoveringssatser till bak-oken eftersom jag har nya ok därifrån men kolvarna ser inte likadana ut.. missräkning :oops:
"Budget"-kolvar misstänker jag har tunnare kromskikt och rostar snabbare.. O-ringarna är kritiska, är inte tjockleken exakt rätt så kommer man få problem med kärvande kolvar eller läckage. Kanske läge att undvika "budget" där också :P
Oj vad jag babblar på.. sorry :-D
Mitt favoritmärke på bromsskivor och belägg är Brembo. Köper inget annat, och har aldrig blivit besviken!
Har inte renoverat något ok än men har både V50 & V70-ok liggandes och har tänkt köpa delar från Budweg.

V50
Fram: original ok med Ferodo belägg och Bremboskivor
Bak: Budweg ok med Ferodo belägg och original skivor

V70N
Fram: Biltema ok med Akebono belägg och Brembo skivor.
Bak: Abs ok med Ferodo belägg, skivor förmodligen original.

Bromsvätska: Motul RBF 660 factory line i båda bilarna.
Kör Ate sedan 2018 och lär fortsätta med det :-)
av Valvobil
EbbevonVolvo skrev:Mitt favoritmärke på bromsskivor och belägg är Brembo. Köper inget annat, och har aldrig blivit besviken!
Hur är det med renoveringssatser, som frågan gällde?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 Valvobil, redigerad totalt 0 gånger.
Erik Å skrev:Ja alltså står det TRW, ATE eller Girling på grejerna så är det ju samma som Volvo monterar som original.. Övriga märken brukar vara kina-kopior av varierande kvalitet.
Men se upp här, köper man t.ex. ATE, TRW eller Bosch bromsok så är det med hög sannolikhet renoverade ok. Nytillverkade sådana brukar vara astronomiskt dyra.
När min V70 (mk 1 -00 med ATE dubbelkolvsok bak) var någorlunda ny så köpte jag dyra utbytesok till bakaxeln hos Volvo. Kolvarna fastnade stenhårt efter en och en halv vinter. Så jag reklamerade och fick faktiskt nya ok (återigen renoverade förstås). Okej, dit med dem och efter 1-2 vintrar hade kolvarna fastnat igen. Konklusion: dessa renoveringar var inte ordentligt gjorda; måste ha funnits rostporer kvar i cylindrarna så att ny rost startade väldigt snabbt.
Så efter det har jag filosoferat så här: Fram vill jag ha bra märkesok, ATE, Bosch eller något sådant. Det är trots allt bromsarna fram som gör huvudjobbet om man behöver stoppa snabbt. Och de är inte lika utsatta för rost så hemmarenoverade funkar länge. Bak däremot så fungerar nytillverkade kina-ok uppenbarligen mycket längre än fabriksrenoverade märkesok... Började med Biltema som strulade en hel del (de har bytt leverantör sen dess). Men sist köpte jag A.B.S från mekster, har haft dem ett par vintrar och kolvarna går fortfarande klanderfritt lätt! Säkert kina-tillverkade men på rätt sätt :-)
Skivor: Köper Bosch, TRW, Delphi eller annat känt märke från trodo eller mekster. Vill ha "coated" dvs lackade så att inte navet blir rödrostigt bums. Där föll Biltema bort..
Belägg: Jättenöjd med Bosch fram men de jag köpte till bakaxeln gnisslade något fruktansvärt. Är tillbaka på TRW bak. (dock Bosch på handbromsbackarna, funkar fint)
Dock blir skivorna fram väldigt snabbt spåriga, undrar om Bosch möjligen har bakat in för stora korn i beläggen..
Åkte några år på Biltemas belägg men tyckte att de blev snorhala i snöslask.. Kanske bara inbillning :-)
Nyare belägg saknar "dräneringsspåret" tvärs över belägget oavsett fabrikat, jag skar faktiskt sådana spår själv med bågfil vid sista bytet
Slangar: Något välkänt fabrikat med dubbel pressning på metallhylsan. Mekster eller Trodo, spana efter "premium"
Renoveringskit och övriga delar: Något som är klassat som "premium" från mekster eller trodo. Gärna Bosch / ATE / TRW om det finns till rimligt pris. Köpte faktiskt A.B.S renoveringssatser till bak-oken eftersom jag har nya ok därifrån men kolvarna ser inte likadana ut.. missräkning :oops:
"Budget"-kolvar misstänker jag har tunnare kromskikt och rostar snabbare.. O-ringarna är kritiska, är inte tjockleken exakt rätt så kommer man få problem med kärvande kolvar eller läckage. Kanske läge att undvika "budget" där också :P
Oj vad jag babblar på.. sorry :-D
Tack för detta svar!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
@ Erik Å

Det du skrev om spår i skivorna är bekant.

Ville ha bra lackerade centrum och bra kvalite på skivorna.
Köpte nya skivor och klossar till framvagnen från Brembo.

Delarna verkade ha bra kvalite, men ena skivan fick spårbildning
redan efter en månad. 1 spår mitt i skivan. Ser likadant ut nu efter
1 år. Bör ju bero på att vissa partiklar i klossarna är för hårda.

(Borde ha reklamerat, men blev inte gjort)
Jag har en teori till: i princip alla belägg, oavsett fabrikat, har numera rejält fasade kortsidor på friktionsytan. Tanken är säkert att de ska slita in sig snabbare men jag misstänker att små gruskorn kilas fast mellan fasningarna och skivan och där blir de kvar och svarvar spår i skivan..
Har inte lyckats bekräfta hypotesen. :-)
Så där såg inte beläggen man köpte för några år sedan ut; en del hade ingen fasning alls, andra blott en liten..
Varken mina bosch(bak, inköpta för typ 3 år sedan) eller brembo(fram, köpta i år) hade några fasningar att tala om, till V70in. Kan inte minnas att dom förra budget-märkta beläggen hade det heller faktiskt, men det ska jag inte svära på. Ironiskt nog behövde jag dock fila lite(med betoning på lite, typ färg-tjockleken x2) på klackarna på brembo-beläggen för att dom skulle passa, något jag aldrig behövt med budget-märkena :-D

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]