Ja alltså står det TRW, ATE eller Girling på grejerna så är det ju samma som Volvo monterar som original.. Övriga märken brukar vara kina-kopior av varierande kvalitet.
Men se upp här, köper man t.ex. ATE, TRW eller Bosch bromsok så är det med hög sannolikhet renoverade ok. Nytillverkade sådana brukar vara astronomiskt dyra.
När min V70 (mk 1 -00 med ATE dubbelkolvsok bak) var någorlunda ny så köpte jag dyra utbytesok till bakaxeln hos Volvo. Kolvarna fastnade stenhårt efter en och en halv vinter. Så jag reklamerade och fick faktiskt nya ok (återigen renoverade förstås). Okej, dit med dem och efter 1-2 vintrar hade kolvarna fastnat igen. Konklusion: dessa renoveringar var inte ordentligt gjorda; måste ha funnits rostporer kvar i cylindrarna så att ny rost startade väldigt snabbt.
Så efter det har jag filosoferat så här: Fram vill jag ha bra märkesok, ATE, Bosch eller något sådant. Det är trots allt bromsarna fram som gör huvudjobbet om man behöver stoppa snabbt. Och de är inte lika utsatta för rost så hemmarenoverade funkar länge. Bak däremot så fungerar nytillverkade kina-ok uppenbarligen mycket längre än fabriksrenoverade märkesok... Började med Biltema som strulade en hel del (de har bytt leverantör sen dess). Men sist köpte jag A.B.S från mekster, har haft dem ett par vintrar och kolvarna går fortfarande klanderfritt lätt! Säkert kina-tillverkade men på rätt sätt

Skivor: Köper Bosch, TRW, Delphi eller annat känt märke från trodo eller mekster. Vill ha "coated" dvs lackade så att inte navet blir rödrostigt bums. Där föll Biltema bort..
Belägg: Jättenöjd med Bosch fram men de jag köpte till bakaxeln gnisslade något fruktansvärt. Är tillbaka på TRW bak. (dock Bosch på handbromsbackarna, funkar fint)
Dock blir skivorna fram väldigt snabbt spåriga, undrar om Bosch möjligen har bakat in för stora korn i beläggen..
Åkte några år på Biltemas belägg men tyckte att de blev snorhala i snöslask.. Kanske bara inbillning
Nyare belägg saknar "dräneringsspåret" tvärs över belägget oavsett fabrikat, jag skar faktiskt sådana spår själv med bågfil vid sista bytet
Slangar: Något välkänt fabrikat med dubbel pressning på metallhylsan. Mekster eller Trodo, spana efter "premium"
Renoveringskit och övriga delar: Något som är klassat som "premium" från mekster eller trodo. Gärna Bosch / ATE / TRW om det finns till rimligt pris. Köpte faktiskt A.B.S renoveringssatser till bak-oken eftersom jag har nya ok därifrån men kolvarna ser inte likadana ut.. missräkning

"Budget"-kolvar misstänker jag har tunnare kromskikt och rostar snabbare.. O-ringarna är kritiska, är inte tjockleken exakt rätt så kommer man få problem med kärvande kolvar eller läckage. Kanske läge att undvika "budget" där också

Oj vad jag babblar på.. sorry

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65750 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen
Snart servicedags!