Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
Jag upplever att min bil går bättre på 98 oktan (E5) jämfört med 95 (E10). På 95 upplever jag små ryckningar och svagare på väldigt låga varv.

Vad är era upplevelser?
Enda mack jag kunnat prova här i regionen på 98 oktan är Preem, vilket funkar mycket bra.

Är det fler som upplever problem på 95 oktan, och gäller det alla mackar eller bara enstaka, tex Preem, Shell, Ingo eller annat?

Även ni som har dieselbil får gärna berätta erfarenheter fast då angående diesel, förstås.
Upplever ni skillnad mellan olika mackkedjor eller är det samma på alla?

Har förstått att många upplever att bilen går bättre på HVO, även om den är märkbart dyrare.
Min V60 D4 VEA MY17 går bättre och förbrukar mindre ju mindre inblandning av förnybart det är i dieseln.
Jag upplever ingen större skillnad mellan kedjor här hemma, brukar oftast bli Ingo eller Tanka från Haparanda i norr till Trelleborg i söder.

Har kört på blankdiesel jag hittade på "en öde pump" på Öland en gång, det gillade bilen.
Den går även bättre (och drar mindre) på diesel som tankas i icke EU-länder, jag antar att dessa länder inte har samma inblandning av annan smörja...?
Hur som helst... Ska åka till icke EU-land igen om en dryg vecka, får passa på att hinka i full tank där och se om det blir någon skillnad även denna gång. :-)

Det är väl lite att sticka ut hakan, men jag tror att reduktionspliktens Sverige med 30,5% i dieseln gör sitt till att jag upplever en högre förbrukning på svensk diesel.
Lite besviken. Hemkommen efter längre resa i EU och upplevde ingen lägrenä förbrukning eller bättre gång.

"Landade med färjan" även med full tank diesel så jag har kört upp en full tank här hemma på samma vägar jag alltid kör och den var inte ett dugg snålare.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Med husvagn efter går bilarna (V70 D5 -11 & V60 D4 -17) sämre på Preems diesel än på Cirkel K's Miles och förbrukningen är högre, så Preem väljer jag bort numera. Preems diesel verkar ha lägre energiinnehåll än övriga mackars.

Min trimmade S70 2.5T däremot går fint på Preems 98-oktaniga bensin, men deras 95 medför ryckningar och misständningar. Även Cirkel K's, Shells och OKQ8's 98-oktan fungerar fint i S70:n. Tankas 95 oktan gillar inte S70:n heller, bekymren började efter att man höjde inblandningen av etanol senaste gången.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
VolvoB20 skrev: mån 24 jul 2023, 13:41 Lite besviken. Hemkommen efter längre resa i EU och upplevde ingen lägrenä förbrukning eller bättre gång.

"Landade med färjan" även med full tank diesel så jag har kört upp en full tank här hemma på samma vägar jag alltid kör och den var inte ett dugg snålare.
Förr om åren var det mätbar skillnad på "superdiesel" från tyska mackar, framförallt Aral och Shell, jämfört med svensk diesel. Min V70 D5 med Polestar blev rejält piggare och snålare på Autobahn men har inte varit söderut på ett par år nu.
MarcusJ skrev:Min trimmade S70 2.5T däremot går fint på Preems 98-oktaniga bensin, men deras 95 medför ryckningar och misständningar. Även Cirkel K's, Shells och OKQ8's 98-oktan fungerar fint i S70:n. Tankas 95 oktan gillar inte S70:n heller, bekymren började efter att man höjde inblandningen av etanol senaste gången.
Funkar den bra med någon form av 95 oktan? Eller är den en finsmakare som bara vill ha 98? 😊
Bara en liten anmärkning. Inget svar men bra att känna till. Många av dom små tankstationerna/företagen har ju inga egna raffinaderier, Dom köper av dom stora, t.ex OK-Q8. Så i vissa fall är det ingen skillnad på småbolag eller storbolag. I min närhet vet jag ett "måttligt stort" lokalt bolag som köper av ett stort "heltäckande" bolag.
av vjohnj
Har inte märkt nån skillnad med min v70 2.4. Gick lika bra på 100% e85.
Tankade bilen full en gång av misstag. Stod i helt andra tankar, när jag skulle bland tanka :)

Ok motor lampa lös. Felkod mager blandning. Men det nollad sig själv efter ca 10mil körning. Den drog mer i bränsle, men det är ju förväntat med etanol

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]