Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alcan2
Hej blev påkörd i låg hastighet igår av en lastbil med min v90 -18 kommer denna att repareras eller blir det inlösen? Har som tur är helförsäkring Bild
Bilagor
20230707_143936.jpg
20230707_143936.jpg (5.46 MiB) Visad 1018 gånger
20230707_143940.jpg
20230707_143940.jpg (5.05 MiB) Visad 1018 gånger
20230707_150122.jpg
20230707_150122.jpg (3.53 MiB) Visad 1018 gånger
Användarvisningsbild
av bem
Det lär ditt försäkringbolag avgöra i samråd med din Volvoverkstad. Du får anmäla skadan till ditt försäkringsbolag och ta det därifrån. Fyllde Du och föraren i andra fordonet i "Skadeanmälan – motorfordon"? Vet inte om det behövs nuförtiden men förr bruka man fylla i en sån.
av UnleashFusion
sådant skada kommer nog inte bli inlösen men antingen så fixas det eller så byter dom helt enkelt delarna och dörren efter du gjort anmälan till din försäkringsbolag. Beskriv vad som hänt etcetc och så låter du försäkringen sköta resten. förhoppningsvis har du då motpartens körkort och regnummer på lastbilen.
av Alcan2
Ja jag har hans reg nr iallafall och telefon nummer enda som krävdes mär jag fyllde i anmälan
av S6024t
Att du har helförsäkring har inget med sambandet att göra, går på lastbilens försäkring! OM ,det nu var hans fel!
av Alcan2
Svårt qtt avgöra för min del. Hände i samband med trafikstockning på en påfart till motortrafikled. Jag skulle på den och blinkade uppfattade som att han såg mig och stanna till. Han körde även lite utanför vägrenen visade sig att han inte så mig
av Lövet
det där kommer lagas
av Lobocut
Alltid den som förflyttar sig i sidled, oavsett vägtyp, som har väjningsplikt. Så om det är du som kör på påfarten, så har du väjningsplikt för all trafik på motorvägen. Sedan finns det givetvis att bilförare på motorvägen ska underlätta för dig som ska köra på från påfarten. Men det är som alltid någon som ansvarig i slutändan. Här blir det den som förflyttar sig i sidled.

Sedan kan ansvarsfrågan bli ett problem eftersom du inte har identifierat föraren av det andra fordonet. Enbart registreringsnumret på det andra fordonet räcker inte. Vid en olycka med plåtskador ska man alltid begära att få se körkort på den andra, fota/skriv av uppgifterna. Man är skyldiga att identifiera sig vid en olycka. Vägrar personen ringer man polisen. Man ska dock vara medveten om att om polisen kommer till platsen, så kan det bli att någon part även får böter.

Finns dock inget krav att parterna måste fylla i en skadeanmälan på plats tillsammans.
av valln
Lobocut skrev: lör 08 jul 2023, 15:59 Alltid den som förflyttar sig i sidled, oavsett vägtyp, som har väjningsplikt. Så om det är du som kör på påfarten, så har du väjningsplikt för all trafik på motorvägen. Sedan finns det givetvis att bilförare på motorvägen ska underlätta för dig som ska köra på från påfarten. Men det är som alltid någon som ansvarig i slutändan. Här blir det den som förflyttar sig i sidled.

Sedan kan ansvarsfrågan bli ett problem eftersom du inte har identifierat föraren av det andra fordonet. Enbart registreringsnumret på det andra fordonet räcker inte. Vid en olycka med plåtskador ska man alltid begära att få se körkort på den andra, fota/skriv av uppgifterna. Man är skyldiga att identifiera sig vid en olycka. Vägrar personen ringer man polisen. Man ska dock vara medveten om att om polisen kommer till platsen, så kan det bli att någon part även får böter.

Finns dock inget krav att parterna måste fylla i en skadeanmälan på plats tillsammans.
Jag har en fråga och du verkar insatt. 😀
Jag har aldrig varit där förut och råkade ligga i ytterfilen på rondellen vid Ikea Västerås när jag skulle svänga vänster.
Vems fel skulle det blivit om en bil hade bytt fil och smackat in i min vänstra sida?
av Lobocut
@valln, Som jag skrev, alltid den som förflyttar sig i sidled, som hålls ansvarig. Så i ditt fall blir det då den andra bilen som är vållande till olyckan, eftersom den förflyttar sig i sidled genom ett filbyte.

Man får ligga i vilken fil man vill innan och i en cirkulationsplats. Pilar i backen är bara en rekommendation, och behöver inte följas. Detta för att man kan ändra sig strax innan eller i cirkulationsplatsen var man ska.

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]