Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag blir inte helt klok på detta. Jag har tagit bort min krok pga den blev underkänt i besiktningen (rost hål). Elen är kvar. Vid kontrollbesiktning fick jag betala extra för en ny registrering och nu framgår det på nya registreringsbevis att bilen inte har dragkrok. Jag tänkte att jag inte får behov av den

Ska jag evt montera ny dragkrok ska den besiktas om igen?

Finns undantag enligt denna faq:
https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/ ... n-dragkrok
men enligt denna faq bör det även vara undantag om man tar bort krok. Personalen på besiktningen sa att jag måste göra omregistrering. Jag hade tagit kroken innan kontrollbesiktning
Det är en brytpunkt vid årsmodell 2013, konstigt att det inte nämns på bilprovningen sida :oops:
Nyare bilar behöver inte registreringsbesiktas efter montering av dragkrok (förutsatt att vissa villkor är uppfyllda). Men för äldre är det antagligen aktuellt fortfarande.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/
Erik Å skrev: lör 01 jul 2023, 23:30 Det är en brytpunkt vid årsmodell 2013, konstigt att det inte nämns på bilprovningen sida :oops:
Nyare bilar behöver inte registreringsbesiktas efter montering av dragkrok (förutsatt att vissa villkor är uppfyllda). Men för äldre är det antagligen aktuellt fortfarande.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/
Tolkar det mer som att man efter 1:a sept 2013 inte behöver reg.besiktiga, inte att det gäller bilar efter det datumet.

Men jag är inte jurist, etc :oops:
Steffe3 skrev: lör 01 jul 2023, 23:53 ..Tolkar det mer som att man efter 1:a sept 2013 inte behöver reg.besiktiga, inte att det gäller bilar efter det datumet.
Umm, du har nog rätt. Men min -00 är inte EU-typgodkänd, det blev Volvobilarna först senare.. Därför fick jag mörklägga att jag tog ner draget för renovering :-/
Så i praktiken finns en brytpunkt men det är inte 2013 utan tidigare :-)

Måste kolla om jag har typskylten som Transportverket pratar om..
EU-godk.JPG
EU-godk.JPG (37.1 KiB) Visad 1276 gånger
Det med besiktningsfrihet för dragkrok gäller väl bara bilar som är (vad som då kallades) "helbilsgodkända". Detta började långt tidigare än 2013 men alla ska vara "helbilsgodkända" från 2013. Hittade detta på nätet
Helbilsgodkännande började man med 1993 01 01 och det är generalagenten/tillverkaren som bestämmer om bilen ska vara helbilsgodkänd. Det finns bilar efter 93 som inte har helbilsgodkännande
ThomasVolvo70 skrev: sön 02 jul 2023, 19:40 Min bil har et Typgodkännandenummer
E9*93/81*0002*07 enligt TS. Då är den väl EUtypgodkänd
Förmodar det, jag vet inte vad siffrorna betyder, det kan ju vara något helt annat också

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]