Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1544898
Hej!

Har ett knarr/knorr/klonkljud bak vänster vid körning i låga hastigheter över gupp eller små potthål, trodde att det var krängningshämmare men dom sitter väl endast fram på Volvo v40 -2004?

Beställde och frågade supporten att det skulle vara bak men uppenbarligen verkar det inte finnas några bak då jag precis kom in från bilen.

Vad kan det annars vara som ger ifrån sig knarr/klonkljud?
Bilagor
IMG_20230622_193011.jpg
IMG_20230622_193011.jpg (6.22 MiB) Visad 1450 gånger
IMG_20230622_193704.jpg
IMG_20230622_193704.jpg (6.25 MiB) Visad 1450 gånger
IMG_20230622_193019.jpg
IMG_20230622_193019.jpg (6.01 MiB) Visad 1450 gånger
#1544899
Det är nog övre länkarmen du har fotograferat (nr 8 i sprängskissen), krängningshämmarstaget tror jag gömmer sig bakom stötdämparen..
Sprängskiss finns på Volvos USA-sajt, dock bara för turboversionen som de sålde i USA. Kan ju möjligen vara uppstyvad bakvagn på den så det är inte självklart att det är rätt artikelnummer här.

https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=441

Krängningshämmarstaget är nog nummer 19 i denna sprängskiss, krängningshämmaren är nr 18
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=441
#1544909
Denna del är alltså krängningshämmarstag bak på en volvo v40 menar du? :-) . Jag nuddade lite på gummit på vänster sida och nån vätska/vatten kom ur på gummit eller om gummit spruckit
Bilagor
Screenshot_20230622-223025_Foto.png
Screenshot_20230622-223025_Foto.png (3.15 MiB) Visad 1412 gånger
#1544913
Ja den korta vertikala pinnen är antagligen krängningshämmarstaget. Kullederna brukar bli glappa med tiden...
Någon bilbesiktare med humor kallade krängningshämmarstagen för "klapperstag", klart träffande namn :-D
Ta hjälp av någon som gungar bilen i sidled samtidigt som du känner med handen på kulleden i nedre änden. Känner man att det "slår" eller glappar i den så är det dags att byta.
Om du kör upp högra hjulen på en trottoarkant så brukar det gå lättare att åla in under bilen från bakänden och känna på lederna... Lägg en gammal matta eller nåt på marken så blir det trevligare :-)
Lyfter man ena sidan med domkraft så stretar krängningshämmaren emot och kulleden hamnar i spänn. Alltså känner man inte eventuellt glapp. Det är bättre att bilen får stå på alla fyra hjulen.
Nu finns det ju fler leder som också kan bli glappa.. Och kryp aldrig under en bil som är upphissad med domkraft! :-o
#1544924
Tack för hjälpen Erik :-), det är endast höger bak som låter ibland när man kör över ett gupp eller små potthål. Typ gnissel, klonkljud, knarr

Tänkte hissa upp baksidan med 2st domkraft och pallbockar så det blir jämnt fördelat och försöka byta båda 2.

Hittade denna del på autodoc, antar att det är rätt del? Bäst är väl att byta parvis?

Glad midsommar!
Bilagor
Screenshot_20230623-074341_AutoDoc~2.png
Screenshot_20230623-074341_AutoDoc~2.png (325.42 KiB) Visad 1346 gånger
#1544927
Räkna med att muttrarna är fastrostade och rejält svåra att få loss speciellt då hela kulan kommer att snurra med när du tar i.
Ibland är det ett U-nyckelgrepp på sidan kulan är för att man ska kunna hålla emot. Nyare stag brukar ha Torx-spår i änden på skruven, men räkna inte med att det räcker till. Kan ev behövas vinkelslip, rörtång att hålla emot med osv. :-/
Det kan vara en poäng att spraya på rostlösare några dar innan bytet.
Jag skulle ha kollat hos trodo, mekster, skruvat och vparts också..
Klonk stämmer bra på slitet stag, knarr och gnissel kan ju vara något annat.
Trevlig midsommar och lycka till med bytet! :-)
#1544930
Fram orginal verkar det vara torx i mitten efter man släppt muttern, hittade bilder på ett amerikanskt forum.

Förhoppningsvis är det samma bak, ger det ett försök innan man lämnar in. Såg väldigt rostigt ut som du sa, får lägga på rostlösningsmedel några dagar innan operation ;-)
Bilagor
Screenshot_20230623-092322_Messenger~2.png
Screenshot_20230623-092322_Messenger~2.png (2.3 MiB) Visad 1303 gånger
#1544964
Jupp precis så där gör man för att lossa inte alltför rostiga muttrar.
När muttern rostat fast rejält räcker det inte med en fjuttig ringnyckel utan man behöver ett l*å*n*g*t spärrskaft för att få tillräckligt moment. Och då får man inte dit torx-nyckeln (som antagligen ändå inte pallar med så höga vridmoment när pinnen är rostig.)
Berätta hur det gick sen :-)
Här är en upplyftande film :-D


PS
Värt att tänka på: även pallbockar kan tippa förvånansvärt lätt, har diskuterats här: viewtopic.php?f=19&t=164056#p1452184
Jag känner mig tryggast med att köra upp hjulen på klossar när jag ska jobba under bilen.
#1545109
Om du förstorar upp bild 1och 3 så ser det ut som fjädern är avsmälld och där har du nog oljudet

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]