- mån 19 jun 2023, 08:26
Varit på service med våran Subaru XV. Den har blivit oerhört svårstartad kall nu när det blivit varmt. Det är ett "knackljud" precis i det ögonblick som motorn startar. Där är ju garanti på bilen så vi lämnade in den där vi köpte den. Vi har kört den på etanol hela våren och det funkar bra, och förbrukningen ligger "inom ramarna" på c:a 30% mer bränsle.
Svaren vi fick på knackljudet var att sträckaren till multiribb remmen är fjäderstyrd och just i startögonblicket går emot stoppet. Inte riktigt nöjd med svaret. Vad gäller startsvårigheten så rekommenderade dom att köra på bensin 2 st tankar och sedan gå över till etanol igen. Det köper jag inte, men vi ska prova. 745-an har jag kört året runt i 10 år utan startsvårigheter, varken sommar eller vinter. Den har "ett snäpp" varmare tändstift än normal och det kanske Subarun också behöver, men den är ju "fabriksbyggd", 745-an har jag byggt om själv.
Någon som har liknande erfarenhet med etanol bilar???
Svaren vi fick på knackljudet var att sträckaren till multiribb remmen är fjäderstyrd och just i startögonblicket går emot stoppet. Inte riktigt nöjd med svaret. Vad gäller startsvårigheten så rekommenderade dom att köra på bensin 2 st tankar och sedan gå över till etanol igen. Det köper jag inte, men vi ska prova. 745-an har jag kört året runt i 10 år utan startsvårigheter, varken sommar eller vinter. Den har "ett snäpp" varmare tändstift än normal och det kanske Subarun också behöver, men den är ju "fabriksbyggd", 745-an har jag byggt om själv.
Någon som har liknande erfarenhet med etanol bilar???
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V