Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nissebo
Vår XC70 börjar tyvärr sjunga på sista versen. :crying:

Jag har kikat både på XC60 och V90CC men... inte riktigt fastnat för dem.

Finns det någon vettig 4hjulsdriven kombi med bra markfrigång och stort bagage att köpa, ny eller bättre begagnad, oavsett märke?
av Malmstroem
Titta på en Subaru Outback. Jag valde mellan en sådan och den XC70 jag köpte en gång i tiden.

Du har också Mercedes E-klass AllTerain. Den har stort bagageutrymme. Audi A6 Allroad finns också, men har inte speciellt stort bagageutrymme. Jag hade en sådan parallellt med XC70. Det gick in märkbart mer last i XC7:n. Eventuellt kan Skoda Octavia/Superb Scout vara ett alternativ.

Jag valde en XC90 som ersättare för vår XC70. Det p.g.a. att XC70 upplevdes som på gränsen till för liten. När det gäller SUV:ar finns det fler alternativ.
Användarvisningsbild
av Nissebo
@Malmstroem,

Subaru Outback har jag varit inne på tidigare som ett av de hetare alternativen, men vet för lite om dem och har ingen bekant som har dem heller. Är de säkra, driftsäkra, rostsäkra, komfortbla? Får man fråga vad som fick dig att föredra XC70 och senare XC90 framför subarun?

Tror E-klass och A6 är lite över vår budget, men ska kolla upp dem och kanske bevaka om det dyker upp bra pris på begagnat (tvivlar).

Skoda Superb Scout har gått under min radar, ser intressant ut. Vanliga Skoda Superb såg jag alltid som prisvärt alternativ till vanliga V70.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har fastnat för nya Mazda CX-60 med den raka 6-cyl dieselmotorn som har mildhybridsystem.
254hk/550Nm, 2500 kg på kroken, 100 på taket, 570 liter i bagaget och Malus på runt 9K.
Bagaget är kanske i minsta laget formmässigt om man jämför med en fyrkantig Volvo, men de ska ha i princip samma antal liter om jag inte har läst helt tokigt.
Den går dock snålt och har prestanda som motsvarar min nuvarande Volvo (inte spärrad på 180), dessutom erbjuder den generös utrustning.
av Malmstroem
Subaru gör bra bilar. De är säkra, oftast väldigt driftsäkra (undantaget är en del dieselmotorer). De rostar kanske något mer än XC70, men det är ingen gigantisk skillnad.

Däremot är komforten i mitt tycke sämre. Stolarna passar mig sämre än Volvos, och ljudnivån är något högre. Sedan uppfattar jag inredningen som rätt plastig.

Det som avgjorde för mig var komforten. Jag köpte både min XC70 och XC90 nya. När det gällde XC70:n så var det Outback jag valde mot. XC90 var betydligt dyrare, och då hade inte Subaru något som var intressant. Då stod valet mot Audi Q7 och BMW X5. Jag provade Toyota LandCruiser, men den sorterades snabbt bort beroende på den slöa diesel som var enda alternativet då.

Fördelen med Subaru är driftsäkerhet och hyfsat bra fyrhjulsdrift. Du ska upp till någonting med lågväxel och låsbara diffar för att hitta bättre — och de bilarna brukar inte vara roliga att köra på asfalt.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
Enda intressanta kombin till xc70 är subaru Outback Bensin.
Stod mellan en sån och Xc70, föll på Xc70 då den är trevligare att köra.

Men Subaru Diesel vill jag inte ha, halvdålig driftsäkerhet och väldigt dålig värme vintertid. O

Nästa bil blir nog en Caddy maxi life eller liknande bygge, dagens kombibilar är helt värdelösa, v90 e.tc är totalt värdelös och lasta i
Användarvisningsbild
av bem
Gulvolvo skrev: tor 29 jun 2023, 22:43 ...dagens kombibilar är helt värdelösa, v90 e.tc är totalt värdelös och lasta i
Ja faktiskt har V70 både den lite äldre och den som fanns senast innan tillverkningen las ner större bagage. Visst ser V90 lastutrymmet stort ut men det är mindre än på V70. Den sluttande bakrutan på V90 är ingen höjdare för att få ett optimalt lastutrymme. Hade V70 MY14 innan jag bytte till V90 som jag kör numera. Kombi verkar ju på tillbakagång vilket jag själv tycker är lite synd. Jag har alltid gillat kombi och gör så än. Men inte säkert ens kombikungen Volvo fortsätter med kombi när de går över steg för steg till elbilar. Då vet jag en som inte kommer köra Volvo längre. Jag.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja det är lite lustigt det där... Utrymmet både ser och är volymmässigt större - men ändå får man f-n inte i ett skit i dom :-D Man kan inte nyttja utrymmet ens i närheten av lika effektivt som i äldre bilar.

Heck, min V70 -97 har ju, på pappret, större lastutrymme än 945an, men 945an sväljer märkbart mycket mer än V70in i praktiken... Lutningen på baksätena är mer snäva på V70in, vilket gör att man måste fälla sätena långt tidigare än på 945an, t ex. V70in är mer rundad(trots att den ändå är rätt rak), vilket gör att otympliga "raka" saker(t ex köksstolar) inte kan nyttja utrymmet och istället lämnar massa tomrum man inte har någon nytta utav...

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]