Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Abb3s
Är i stort behov av hjälp då varken besiktningen eller verkstaden jag haft bilen inne hos hittar felet.

Jag har haft små vibrationer i ratten med vinterdäcken men när jag under förra veckan bytte till sommardäck så blev det fruktansvärt mycket värre. Jag tänkte att jag behövde en balansering och åkte och fick det gjort, blev bättre men långt ifrån bra, besiktigade bilen i onsdags och den gick igenom utan anmärkning hon kunde inte hitta något alls.

I fredags lämnade jag in bilen på verkstad för att få den undersökt men dom hittade inte heller något?

Så nu står jag här som ett riktigt frågetecken och vet inte alls vad jag ska göra.. hjälp uppskattas!
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det bara känns i ratten och ingen annanstans i bilen och bara känns vid c:a 70 -90 km/tim är det obalans i däcken, smuts på fälgarna eller liknande. Känns det obalans (skakningar) i ratten hela tiden och ökar med hastigheten kan det vara slitna drivknutar, separation i ett däck eller sådant. Alltså att slitbanan håller på att lossna eller corden i däcket börjat släppa så det har blivit en bula i däckets slitbana
Användarvisningsbild
av Erik Å
Alla däckproblemen Lennart nämner fångas med en Road Force balansering. Dock inte med en "vanlig".. Tyvärr har inte alla verkstäder road-force maskiner, man får ringa runt och fråga
viewtopic.php?f=22&t=174255#p1539225

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]