Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Abb3s
#1539133
Hej! Håller på att få tokspel på bilen just nu..

Hade lite vibrationer med vinterdäcken på men bytte till mina lågprofil sommardäck i veckan och då blev det hela mycket värre.
Var och balanserade däcken i måndags med en liten förbättring men vibrationerna kvarstår?

Var och besiktigade bilen igår ihop om att få veta problemet då men den passerade utan anmärkning..

Vad kan det vara? Åtliggande broms? Känns som dom borde hittat problemet på besiktningen..
av Abb3s
#1539136
Känns som att fjädring och drivknutar borde de känt av på besiktningen? Ja, verkar kunna vara en hel del olika grejer.. vet knappt vart jag ska börja felsöka
Användarvisningsbild
av lennarte
#1539149
Var känner du vibrationerna? I ratten? I pedalerna? I sätet? Utan att veta gissar jag på en motorstark framhjulsdriven bil med 17" - 20" fälgar med låg profil på däcken (under 55). Då har du kraftiga drivknutar med mycket "levande vikt" så med bara ett litet slitage kan det bli stora vibrationer ratten. Du kanske inte ens känner något glapp i dom. Som sagt, bara gissningar.
Användarvisningsbild
av bem
#1539223
Verkar det ha nån betydelse vilken hastighet du kör, kommer vibrationerna i stort sett vid alla hastigheter?
Om du kör och lägger i friläge så motorn bara går på tomgång, är det ändå vibrationer, dvs verkar motorns gång ha nått samband med vibrationerna?
av Erik Å
#1539225
Abb3s skrev: tor 27 apr 2023, 12:43 ..Var och balanserade däcken i måndags med en liten förbättring men vibrationerna kvarstår?
1. Gjorde du road force-balansering eller "vanlig"? Road Force avslöjar alla skevheter och orundheter i däck och fälg. Tyvärr så har inte alla däckverstäder sådana maskiner, man får ringa runt och fråga.
2. Kolla att fälgen passar på navtappen utan radiellt glapp, det räcker med 0.1mm centreringsfel för att få 7 gram obalans ute på fälgkanten. En del eftermarknadsfälgar ska ha en adapterring i centrumhålet, trillar den bort så blir det katastrof. Nej, fälgen centrerar inte tillräckligt bra på bultarna som en del påstår här. På den tiden man hade muttrar gick det kanske hyfsat men bultarna glappar för mycket i gängorna.
3. Anliggande broms kan man kolla om man tar en provtur på några kilometer och stannar utan att använda färdbroms (använd utrullning / motorbroms / uppförsbacke så gott det går). Sen slickar man på fingret och känner försiktigt på bromsskivorna, de ska i princip vara iskalla om bromsoken är i bra kondition.

Om punkt 1-3 är OK får man börja felsöka drivknutar, hjullager, bussningar osv.
Typiskt för dåliga knutar är att vibrationerna blir värre vid gaspådrag än vid frirullning skulle jag vilja påstå. Orunda däck ger precis motsatta effekten; skakar mer vid frirullning..
av Abb3s
#1539252
lennarte skrev: tor 27 apr 2023, 15:16 Var känner du vibrationerna? I ratten? I pedalerna? I sätet? Utan att veta gissar jag på en motorstark framhjulsdriven bil med 17" - 20" fälgar med låg profil på däcken (under 55). Då har du kraftiga drivknutar med mycket "levande vikt" så med bara ett litet slitage kan det bli stora vibrationer ratten. Du kanske inte ens känner något glapp i dom. Som sagt, bara gissningar.
I ratten känner jag vibrationerna! Okej, kanske får se över drivknutar då..
av Abb3s
#1539253
bem skrev: fre 28 apr 2023, 07:26 Verkar det ha nån betydelse vilken hastighet du kör, kommer vibrationerna i stort sett vid alla hastigheter?
Om du kör och lägger i friläge så motorn bara går på tomgång, är det ändå vibrationer, dvs verkar motorns gång ha nått samband med vibrationerna?
Det är i högre hastigheter 80-90+. Inte testat detta, får prova ikväll! Tack
av Abb3s
#1539255
Erik Å skrev: fre 28 apr 2023, 08:19
Abb3s skrev: tor 27 apr 2023, 12:43 ..Var och balanserade däcken i måndags med en liten förbättring men vibrationerna kvarstår?
1. Gjorde du road force-balansering eller "vanlig"? Road Force avslöjar alla skevheter och orundheter i däck och fälg. Tyvärr så har inte alla däckverstäder sådana maskiner, man får ringa runt och fråga.
2. Kolla att fälgen passar på navtappen utan radiellt glapp, det räcker med 0.1mm centreringsfel för att få 7 gram obalans ute på fälgkanten. En del eftermarknadsfälgar ska ha en adapterring i centrumhålet, trillar den bort så blir det katastrof. Nej, fälgen centrerar inte tillräckligt bra på bultarna som en del påstår här. På den tiden man hade muttrar gick det kanske hyfsat men bultarna glappar för mycket i gängorna.
3. Anliggande broms kan man kolla om man tar en provtur på några kilometer och stannar utan att använda färdbroms (använd utrullning / motorbroms / uppförsbacke så gott det går). Sen slickar man på fingret och känner försiktigt på bromsskivorna, de ska i princip vara iskalla om bromsoken är i bra kondition.

Om punkt 1-3 är OK får man börja felsöka drivknutar, hjullager, bussningar osv.
Typiskt för dåliga knutar är att vibrationerna blir värre vid gaspådrag än vid frirullning skulle jag vilja påstå. Orunda däck ger precis motsatta effekten; skakar mer vid frirullning..
Vilken typ av balanseringsmaskin som användes har jag tyvärr ingen koll på..

Jag har köpt centrum ringar som jag tyckte passade oerhört bra. Fick verkligen pressa in de i navet på fälgen och sitter enligt mig bra på bilens nav, väldigt svårt att få av när det väl har tryckts på.

Misstänker nästan bromsen. Noterade igår att vänster fram blir mycket varmare än övriga även på vanliga körsträckor. Den skivan bränner jag mig på medans det andra är bara är jumna…
av Abb3s
#1539256
Erik Å skrev: fre 28 apr 2023, 08:19
Abb3s skrev: tor 27 apr 2023, 12:43 ..Var och balanserade däcken i måndags med en liten förbättring men vibrationerna kvarstår?
1. Gjorde du road force-balansering eller "vanlig"? Road Force avslöjar alla skevheter och orundheter i däck och fälg. Tyvärr så har inte alla däckverstäder sådana maskiner, man får ringa runt och fråga.
2. Kolla att fälgen passar på navtappen utan radiellt glapp, det räcker med 0.1mm centreringsfel för att få 7 gram obalans ute på fälgkanten. En del eftermarknadsfälgar ska ha en adapterring i centrumhålet, trillar den bort så blir det katastrof. Nej, fälgen centrerar inte tillräckligt bra på bultarna som en del påstår här. På den tiden man hade muttrar gick det kanske hyfsat men bultarna glappar för mycket i gängorna.
3. Anliggande broms kan man kolla om man tar en provtur på några kilometer och stannar utan att använda färdbroms (använd utrullning / motorbroms / uppförsbacke så gott det går). Sen slickar man på fingret och känner försiktigt på bromsskivorna, de ska i princip vara iskalla om bromsoken är i bra kondition.

Om punkt 1-3 är OK får man börja felsöka drivknutar, hjullager, bussningar osv.
Typiskt för dåliga knutar är att vibrationerna blir värre vid gaspådrag än vid frirullning skulle jag vilja påstå. Orunda däck ger precis motsatta effekten; skakar mer vid frirullning..

Angående punkt 2 så noterade jag dock igår att snurrar jag på däcket utan hjulbultar på så snurrar däcket på navringen, navringen snurrar alltså inte med däcket utan sitter fast på bilens nav. Vet ej om det har någon betydelse eller om jag bara nojjar och försöker hitta enkla fel :P
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]