Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av TystbergaV70
Hej alla glada! Jag har fått ett delikat problem efter att jag tankade min sambos bil med dunk…. Praktiskt sett min bil. Hur som helst, hon är oduglig på att tanka så jag har alltid en dunk över hemma i garaget då det tydligen ibland behöver tankas, när man kör bil. Till problemet, slangen från nonstop dunken hade en liten röd sil i änden av det svarta röret från dunken. Döm om min förvåning när jag drog ur slangen och inser att just denna lilla sil nu har tagit ett studiebesök i min tank på min V70 -09.

Frågan är nu, kommer den fastna nu i röret ner?
Åker den ner i tanken?
Risk för haveri?
Undviker gärna det självklara svaret att riva ner och fiska upp den.
Vad tror vi? Brainstorming

Tack på förhand:)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den kommer med stor sannolikhet rasa ner i tanken. Om den inte gjort det redan så lär den göra det efter ett par farthinder. Risken att den sätter något stopp är snudd på obefintlig, men inte noll.

En större risk är att den börjar lösa upp sig med tiden och släpper ut massa plastpartiklar i systemet. Hurvida det kommer påverka något är svårt att säga, troligen fångar bränslefiltret upp det mesta, men i värsta fall så kan det leta sig fram ända till spridarna och täppa till en eller flera sådana.
Plast-silen är gjord för att tåla bensin, visst, men inte till den grad att den klarar att bada i bensin för all framtid ;-)
av TystbergaV70
Skönt svar tack! Har jag fel om jag säger att det ska finnas någon form av ”spiral” stöldskydd på vägen ner i röret? Kan den fastna där om det nu finns?
av Rådlös
Det finns många hundra olika plastsorter, men tillverkar man något som hör till reservdunkar för motorbränsle så borde dom ju tåla bensin. Men det är faktiskt så att vissa reservdunkar av plast har ett "Bäst föredatum". Kolla på några olika på dom uppgifter som är ingjutna i plasten.
Det kanske ger ett årtal när du kan börja tänka på din plastsil om den är jämnårig med dom plastdunkar du kollar på.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
TystbergaV70 skrev:Skönt svar tack! Har jag fel om jag säger att det ska finnas någon form av ”spiral” stöldskydd på vägen ner i röret? Kan den fastna där om det nu finns?
Hur stöldskyddet ser ut på en så ny bil har jag dessvärre ingen aning om. Men det är ju inte en solid plastbit, det är ju en sil med massa hål. Så total-stopp är ju omöjligt att få. Däremot, i värsta fall, begränsar det flödet i röret vilket kan göra det lite jobbigare att tanka då bränslet inte "hinner" rinna ner tillräckligt fort för en obevakad tankning, vilket gör att pumpen kommer slå ifrån stup i kvarten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev: lör 22 apr 2023, 17:08 Det finns många hundra olika plastsorter, men tillverkar man något som hör till reservdunkar för motorbränsle så borde dom ju tåla bensin. Men det är faktiskt så att vissa reservdunkar av plast har ett "Bäst föredatum". Kolla på några olika på dom uppgifter som är ingjutna i plasten.
Det kanske ger ett årtal när du kan börja tänka på din plastsil om den är jämnårig med dom plastdunkar du kollar på.
Har 40 år gamla reservdunkar i plast och en bil på 30 år med tank i plast som är helt opåverkade. Är det en vettig plast som inte står i solen kan den säkert hålla i uppåt 100 år. Minst....

Men finnd säkert skitplast som pajjar snabbt med.
av TystbergaV70
Blev precis som du sist skrev Lucif3r, tankning i slowmotion till följd av att den fastnat i röret. Ringde även till verkstan som brukar få serva bilen och den glade verkstadsmekanikern hade väl inte mycket mer att säga än att kör på tills nästa service så fiskar vi ut den då. Problem solved antar jag 👍🏻🙂
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TystbergaV70 skrev: ons 26 apr 2023, 21:08 Blev precis som du sist skrev Lucif3r, tankning i slowmotion till följd av att den fastnat i röret. Ringde även till verkstan som brukar få serva bilen och den glade verkstadsmekanikern hade väl inte mycket mer att säga än att kör på tills nästa service så fiskar vi ut den då. Problem solved antar jag 👍🏻🙂
En sånad här borde fixa det,,, finns på biltema
Bilagor
71-1003_xl_2.jpg
71-1003_xl_2.jpg (158.04 KiB) Visad 1668 gånger
av STR
Är det en plastdunk avsedd för bensin så lär den simma omkring bra länge om inte för gott under bilens livslängd utan att lösas upp.Tankade däremot en gång i en CocaCola flaska och la den i kofferten. En kvart senare stank hela kofferten bensin och flaskan var helt borta förutom korken. :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
STR skrev: sön 30 apr 2023, 15:40 Är det en plastdunk avsedd för bensin så lär den simma omkring bra länge om inte för gott under bilens livslängd utan att lösas upp.Tankade däremot en gång i en CocaCola flaska och la den i kofferten. En kvart senare stank hela kofferten bensin och flaskan var helt borta förutom korken. :-)
:-D :-o :party:

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]