Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
På transportstyrelsens hemsida står det "Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för personbilar som har tagits i bruk efter den 1 januari 1996.".. Vad menas med 'bilens högsta konstruktiva hastighet', toppfarten enligt tillverkaren eller hastighetskoden i reg-beviset?
av Okalettos
Nu ser jag att det också står
"Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak som bilens högsta konstruktiva hastighet. Uppgift om bilens högsta konstruktiva hastighet [ 5] kan finnas i registreringsbeviset. Om det inte finns där, kan du vända dig till en märkesrepresentant för besked."

Så får väl ringa bilia och fråga helt enkelt.. Bilen är en V50 1,8F MY08..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den maximala hastighet bilen kan uppnå. Dom allra flesta bilar har en elektronisk hastighetsspärr(i snitt runt 240-250km/h på bilar med någorlunda motor), således är det väl tillverkarens angivna toppfart för modellen som gäller.

I praktiken finns det nog inte en jäkel som bryr sig om du har du däck klassade för max 200km/h på en bil som kan göra 250km/h dock... Det är ingen hastighet man får köra någonstans där lagen i fråga gäller ändå...
Mina sommardäck på V70in är 'bara' klassade för... 220 har jag för mig. Bilen i fråga är spärrad på 240km/h och kan utan större problem uppnå den hastigheten.
Däremot bör du väl inte gå under ett hastighetsindex som man realistiskt kan uppnå i vardagen, t ex vid omkörning där det är tillåtet att överskrida skyltad hastighet en stund...

Dock brukar det sällan skilja många kronor mellan ett däck som har fullgott hastighetsindex och ett som inte har det..
av Okalettos
Lucif3r skrev: tor 20 apr 2023, 22:05 Den maximala hastighet bilen kan uppnå...
Hej,

Det torde vara 200km/h på min V50 1.8F då, iaf enligt reg-beviset "högsta tillåtna hastighet".. Medans reg-beviset "hastighetsindex" är W (270km/h)..

Vill man ha bättre styrrespons ska man tydligen välja ett högre hastighetsindex har jag läst, utan att för den sakens skull behöva köra i klassningens hastighet :party:.. Utan mer att det påverkar även i normala/lagliga hastigheter.. Men om det påverkar mer än bara styrrespons, i normala hastigheter alltså, vore intressant att veta, t ex vid undanmanöver och/eller panikinbromsning.. Samt hur dumt är det att ha olika hastighetsindex på fram- och bakdäck..?
Användarvisningsbild
av Erik Å
De med högre index verkar konsekvent ha högre rullmotstånd, så är det på Primacy 4 i min dimension i alla fall.
Man kan få "rullmotstånd klass A" bara på H dvs max 210. Bilen är reggad med V av någon idiotisk anledning (nej denna går inte 240 men turboversionerna kanske gjorde det och Volvo satte samma däck på alla :bored: ) och då hamnar rullmotståndet på klass B. Alltså straffas man med högre bränslekostnad (och miljöbelastning) för en teoretisk toppfart som inte finns och även om den gjort det så åker jag i praktiken varken bana eller på autobahn *suck*..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Biltillverkarna sätter in elektronisk hastightesspärr för att kunna montera billigare däck. :-o

Du kan få anmärkning på besiktning, flygande besiktning eller vid olycka om dina sommardäck inte uppfyller kraven.

Det gäller bara sommardäck, på vinterdäck finns ett undantag.

"Jag kör ändå inte så fort håller inte som argument om det kommer till avgörande" du kan ju råka sälja eller låna ut bilen och denne förare tar en tur på autobahn.

Nu ska de ju sjukt mycket till om du ska lyckas spränga ett däck pga högfartskörning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Okalettos skrev: tor 20 apr 2023, 22:22
Lucif3r skrev: tor 20 apr 2023, 22:05 Den maximala hastighet bilen kan uppnå...
Hej,

Det torde vara 200km/h på min V50 1.8F då, iaf enligt reg-beviset "högsta tillåtna hastighet".. Medans reg-beviset "hastighetsindex" är W (270km/h)..
det är bilen maxkapacitet som gäller, så du kan höpa H-däck = 210. Samma på min XC70 som är sparrad vid 210 av just den anledningen att man ska kunna sälja billigare däck
av Lövet
VolvoB20 skrev:Biltillverkarna sätter in elektronisk hastightesspärr för att kunna montera billigare däck. :-o

Du kan få anmärkning på besiktning, flygande besiktning eller vid olycka om dina sommardäck inte uppfyller kraven.

Det gäller bara sommardäck, på vinterdäck finns ett undantag.

"Jag kör ändå inte så fort håller inte som argument om det kommer till avgörande" du kan ju råka sälja eller låna ut bilen och denne förare tar en tur på autobahn.

Nu ska de ju sjukt mycket till om du ska lyckas spränga ett däck pga högfartskörning.
Det är sant i teorin alltihop men ingen kontrollerar detta i praktiken. Besiktningen tittar inte, försäkringsbolagen tittar inte såvida inte däcken har orsakat olyckan. Polisen tittar inte heller så vida man inte varit oförskämd och dum mot polisen av annan anledning. Då kan de säkert kontrollera en hel massa saker om de är på rätt humör...

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]