Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1537940
Hej,
Det har dykt upp en 'filosofisk' tanke i mitt huvud angående bromsvätskebyte vs kvarvarande vatten/fukt som ev inte byts..
På bilar med integrerad handbroms i bakre oken, så är ju/väl den del av kolvarna som har kontakt med bromsvätskan, 'urgröpta' (till skillnad mot främre bromsokens kolvar, iaf på vår V50).. Det måste väl isf betyda att vätskan i dessa, relativt stora hålrum ändå, aldrig byts, såvida man inte byter bromsok eller renoverar bef bromsok såklart.. Eller är det generellt så att oken är konstruerade så att även hålrummen till stor del nås av ny vätska vid sedvanligt vätskebyte?
#1538029
För att fortsätta med "filisofin". Håller delvis med dig, gammal bromsvätska innerhåller mer vatten. Så om det stämmer bör gammal bromsvätska hamna underst och luftnippeln sitter ju överst på oken. Nu är bromsvätskan glykolbaserad och blandar sig fullständigt så när du byter all vätska så blir det nytt överallt. Jag byter vätskan i behållaren genom att suga upp så mycket som möjligt och fyller nytt varje år, det är ju den vägen fukten kommer in. Och sedan när jag har bilen på bockar av någon anledning (händer då och då) så öppnar jag alla nipplar och låter bromsvätskan droppa ur samtidigt som jag fyller på i behållare tills flaskan (0,5l) är tom försöker göra det minst vart 3-dje år.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]