Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det någon mer än jag som reagerat på att problem med diesel motor ökat sen reduktionplikten sattes in?
Jag upplever att jag har problem med ryckningar.
Flera saker på bilen har gått sönder efter varandra efter detta infördes.
Egrn
Tilläggavärmaren
Osv
Det känns ju som att dieseln inte längre än ett bra alternativ ? Överväger byta till bensinare igen :bored: ….
Hittade en intressant artikel om reduktionsplikten i Aftonbladet. I faktarutan står bland annat följande:
Tidöpartierna ska ha kommit överens om att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå, men i själva verket finns ingen fast gräns för reduktionsplikten i EU. Det tolkar Sverigedemokraterna som noll procent, men M och KD ser gärna att det skulle landa på sex procent.

Reduktionsplikten har fått kritik av delar av miljörörelsen, som anser att det inte är en effektiv lösning, enligt SVT. Biodrivmedel släpper ut lika mycket koldioxid som vanlig bensin och diesel när den förbränns i bilar.
/Håkan
Har på senare tid uppfattat att en del i min omgivning kör på diesel mk1, sk ”blankdiesel” utan inblandning av biodrivmedel. Det finns på entreprenadmackar men går även att köpa som privatperson, du får kolla om det finns nära dig. Tex via Skellefte bränslen

https://skelleftebranslen.se/har-finns-vi/

Själv har jag inte upplevt några problem med XC70n på mackbränsle, än iaf.
Den inblandning som finns är HVO, det är kemiskt samma som diesel förutom densiteten. Det är alltså 0 möjlighet att eventuella motorproblem beror på bränslet. Det är rykten som finns kvar bland gubbar "som minsann kan det här med bilar" men som inte ens har koll på skillnaden mellan HVO och RME som användes för 15 år sen.
Mjo, lite som myten ang. E85... Baserat på gammal fakta, men inte en gnutta sant idag. Bränsleutveklingen har inte stått still direkt...

Det enda klagomål jag har på dagens bränsle är att det är så förb... dyrt :-D Och att det är sån löjligt liten del av kostnaden som faktiskt har med bränslet i sig att göra... resten är skatt, på skatt, på skatt.... på skatt....
Lucif3r skrev: lör 15 apr 2023, 01:48 Mjo, lite som myten ang. E85... Baserat på gammal fakta, men inte en gnutta sant idag. Bränsleutveklingen har inte stått still direkt...

Det enda klagomål jag har på dagens bränsle är att det är så förb... dyrt :-D Och att det är sån löjligt liten del av kostnaden som faktiskt har med bränslet i sig att göra... resten är skatt, på skatt, på skatt.... på skatt....
Precis, men hade dom tagit bort skatten på den del av bränslet dom är "förnybart" på både diesel och bensin (och E85) så har nog inte ens miljöpartisterna något att klaga på. Övergången till fossilfria bränslen kommer att vara färdig innan 2030. Sedan blir det säkert någon km-skatt istället, för skattepengar måste ju in.....

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]