Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av macray
Hej!
Ny på forumet här och på jakt efter en ny familjebil.
Äger idag en Saab 93 och en Mazda 2. Planen är att sälja mazda 2an och förmodligen Saaben med och skaffa en familjebil.

Jag har alltid velat ha en xc60 men har även sneglat på v60, v90 och även cc modeller i dessa. Jag tycker att det skulle va skönt med lite mer höjd.

Vill gärna få ner förbrukningen och gärna ligga under 0.6/mil om möjligt.
Just nu så har ca 15 km till jobb enkel väg, så på veckorna blir det inte långa sträckor.

Budget 200 000 ish

Så mina funderingar?

*Funkar det att ha diesel då man inte har längre sträckor varje dag?

*Vilken modell ska man satsa på dom olika jag angav?

*Kollat på twin engine på v60 just för att få ner förbrukningen, är det värt att gå på det?

*Kommer v60 va för liten som familjebil eller den lik sabb 93 i storlek?
(Tänk 1-2 barn)

Kom gärna med era tips och erfarenheter!

Sent from my Pixel 6a using Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hurvida diesel fungerar eller inte är väl en definitationsfråga. Personligen anser jag det som ekonomiskt självmord med diesel om man inte långpendlar, speciellt eftersom diesel är ännu mer instabilt i sitt pris än bensin.
Funkar rent tekniskt gör det ju givetvis... Men kostar därefter.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@macray, Bäst är om ni kan provköra de ni är intresserade av först.

Men ja, på landsväg kommer jag under 0.6 med våran XC60 D4. Vi är otroligt nöjda med den lite högre bilen med på alla sätt.

Klarade ni er med 9-3 klarar ni er med V60 tänker jag men fortfarande, det är i vårt tycke bekvämare med XC60 ändå. V60 finns det ju en del T3 och T4 medans XC60 får man nästan ställa in sig på att det finns nära på enbart diesel.

V90cc om ni har råd med den så får man en rymligare bil men frågan är om det ens går för 200 000kr
av Lobocut
Hitta en XC60 FWD D4 och manuell låda, så får du låg bränslekostnad, låg servicekostnad, låg årsskatt (ca 1400kr/år). Absolut den billigaste av alla XC60 att äga.
av macray
Ja v90cc ligger ju lite upp i pris men har ändå hittat nån runt 220.
Prova dom är ju alltid det bästa, kollade lite på xc60 med fwd och Manuel och det var ju bra förbrukning på dom.

Hur resonerar ni runt om bilen har haft många ägare?

Själv har jag ju en Saab som haft 9 ägare samtidigt har den ju gått mellan bilhandlare som ägare, vilket betyder att den inte gått på samma sätt.

När det gäller geartronic, summum etc vad ska man gå på då?
Har ej koll på dom olika..

Sen hur är det med diesel, vissa säger att kör man endast korta sträckor så kan det bli problematiskt med partikel filtret etc samt anfödrq säger att det är inga problem.

Senast redigerad av 1 macray, redigerad totalt 0 gånger.
av macray
Tyvärr är Dacia lite för plastigt för mig. Peugeot 3008 gillar jag faktiskt att köra men folk avråder starkt att ha fransk bil när det gäller verkstad och dom är krångliga.

Har alltid velat testa Volvo så därför är jag mest inne på det.

av 20FJan
Om ni vill ha en rymligare bil är nya V60 större. Jag skulle kolla efter en bensinare, lägre årsskatt, lägre literpris renare avgaser. Annars skulle elbil vara ett bra alternativ med så korta körningar, hur långt kör ni annars och hur bor ni(laddmöjlighet). Vi har en Nissan Leaf -19, laddar hemma och den är relativt rymlig och praktisk. Den ligger i samma prisklass som nya V60 -19 men du slipper tanka helt och har årsskatt på 360kr.
Användarvisningsbild
av bem
Mina tankar, har kört Volvo sen 1979 med vissa "snesteg":

Få mil på mätaren är värt mycket, tycker jag. Så man kan ha bilen ett tag innan verkstadsnotorna börjar trilla in p.g.a. saker börjar bli utslitna. Har blivit så att jag lärt mig vid det här laget när det är dags byta bil men jag har haft en V70 jag körde 40000 mil med och det gick men det blev en del underhållskostnader ju fler mil det blev. Bensinmotor hade den (V70 2.4, 5 cyl. bensinmotor). Har haft diesel också, en V70 MY14 D3, 2.4, 5 cyl. Var skönt med den för man behövde inte tanka så ofta. Men det var på den tiden dieseln var billig.
Nu har jag en Volvo laddhybrid och ditt körmönster är lite som klippt och skuren för en laddhybrid, antingen med bensin eller diesel plus elmotor. Men man skall inte tro man kommer så långt på el som WLTP körsträckan på el anger i bilens specifikation. Med min laddhybrid är det ca. 80% av körsträckan enl. WLTP på sommaren. På vintern mycket kortare om kallt typ -10 till -20.
Problemet är att få tag i en laddhybrid bensin+el och en Volvo då som kostar det inom din budget. V60 D5 el. D6 med elmotor (V60 TWIN engine) ser dock ut att vara inom räckhåll med din budget. Men så får man tänka på att hybridbatteriet åldras och man får färre km på el med tiden bara för den sakens skull tyvärr. Så har den dieselmotor som nog inte är smartaste valet med det körmönster du beskriver även om jag tror det är görligt. En dieselmotor har regenerering av partikelfiltret som behöver göras ibland och det kan bara ske när motorn och avgassystemet blivit ordentligt varmt såsom på lite längre turer.
Personligen skulle jag satsa kanske på en V60 T3 eller T4 bensin med manuell växellåda (automatlåda, då blir bilen lite dyrare men enklare köra och nog lättare sälja sen) med så få mil på mätaren som möjligt som din budget tillåter. Kanske en med inte så mycket utrustning, mer utrustning kan ev. kan ge strulpotential ju äldre bilen blir.
Dieselmotor är i och för sig bra på många vis men priset på diesel är väldigt osäkert och fluktuerande.
Din budget räcker väl inte till den nyare modellen av V60 (SPA-plattform)? Annars är den rymligare.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Vänta å se om beg priser går ner. Handla volvo nu är hutlöst. Förutom nån enstaka vit manuell d3... ;-)
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]