Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har OME nu från bytet för två år sedan. Men det är inte helt super, behöver stödjande det några gånger. Start/stop funkar oregelbundet.

Vilka märken föreslår ni?
Skulle gärna ha ett biffigare som höll längre, men märken som funkar utan problem i V60 my16?

https://www.varta-automotive.se/sv-se/p ... 70-500-076

Tack å bock!
Varför skulle några specifika märke vara bättre, handlar till 90% om vilken teknik som används.
Marknadsföring gör inte ett batteri bättre, det handlar om konstuktion och kemi.
Köp AGM eller lipo/lithium batteri, så stort som får plats.
315x175x190 bör få plats sitter i andra motoralternativ.

Eller solcelladdare i bakrutan.
KalleJ skrev: mån 19 dec 2022, 00:17 Varför skulle några specifika märke vara bättre, handlar till 90% om vilken teknik som används.
Marknadsföring gör inte ett batteri bättre, det handlar om konstuktion och kemi.
Köp AGM eller lipo/lithium batteri, så stort som får plats.
315x175x190 bör få plats sitter i andra motoralternativ.

Eller solcelladdare i bakrutan.
Större blir det, har några cm över som det är nu.
4 års garanti på Biltemas AGM-batteri är rätt bra. Jag har använt de gula AGM-batterierna Biltema hade förr, har 5 st, och de har funkat bra för det ändamål jag använt dem till (dock inte i en bil). Det man får se upp med är höjden på batteriet, ibland skall det sitta en kåpa ovanför batteriet, som om batteriet är för högt inte går sätta dit som det är tänkt.
Har ett original sen 2017 i min, det klagar ibland på låg spänning. Men kopplar jag in och underhållsladdar det så kan det vara tyst någon månad.. på sommaren varnar det aldrig då att jag inte kör värmaren. Men nu på vintern laddar jag det eftersom värmaren används och jag kör korta sträckor.
I somras när jag var bortrest 1 vecka och bilen stod på flygplatsen så tände sig "låg batterispänning" när jag satte mig men startade bilen och körde hem 4 mil sen var det tyst hela sommaren.
Grannen (V70XC - 14) som jag hjälpte för några veckor sedan varnade då för lågt batteri. Men även för ABS och TCS. Tyvärr kunde jag inte radera dom felkoderna så han fick köra till Volvo och göra det. Där var inget fel på något. Där var dålig kontakt på minuspolen, men det hade jag fixat, men när han kom tillbaka mätte jag kapaciteten på batteriet (8 år gammalt) och det har bara c:a 65 % kapacitet kvar (800 EN när det var nytt). Den har funkat utan felkod sedan dess....
Lucif3r skrev:Dom typer av koder brukar dock "släcka sig själva" när spänningen är ok vid nästa start(som t ex när man bytt batteri, eller laddat det gamla).
Joo, jag vet. Men i detta fall (ovan) hade jag bort och gjorde rent poler och kabelskor (minus kabeln var kass), men felkoderna var kvar. Nu hade han haft felkod på ABS och TCS och (i samband med sista servicen) fått bytt en givare bak (skrev om det tidigare) och var lite orolig. Därför "skickade" jag honom till Volvo och dom bytte minuskabeln. Sedan har det funkat. Var spänningsfallet (dålig kontakt) på minuspolen som var felet på denna bil.
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]