Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1523627
En bekant har ett batteri i sin KIA Carence, Biltema 80-2802, 80 Ah och CCA 660 A. Det har en batteriindikator som jag aldrig har sett förut. En lins på toppen av batteriet som kan visa tre olika signaler:
Grön signal, Bra batteri!
Svart signal, Ladda batteriet!
Vit signal, Kassera och byt ut batteriet!
Det är ingen lampa i indikatorn, den "lyser" inte själv. Man har nytta av en ficklampa om det är lite mörkt. Det är nog någon folie eller liknande som rör sig där inne i stället. Nu visar den aktuella bara grönt så man fick inte se dom andra. Jag har som sagt aldrig sett denna indikatorn förut. Finns den på fler batterifabrikat? Är den pålitlig?
Jag kollade på Biltemas sidor om batteriet och där säger dom 72 Ah, men det står klart och tydligt 80 Ah på batteriet och bilen är en KIA Diesel. Det kanske finns olika årgångar på batteriet eller något annat? Jag såg i hastigheten ingen datummarkering.
av SubMarine
#1523629
Sådana där indikatorer sitter mig veterligen på många batterier sedan flera år tillbaka? Har samma på mina båtbatterier av märket Exide.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1523649
Tror detta kom på amerikanska batterier på -80-talet. På min trimmade Volvo PV hade jag ett sådant batteri. Det var ett batteri som vi bytt ut på en bil (jobbade på bilverkstad då) men som senare visade sig vara i "hyfsat" skick. "Ögat" var grönt när vi skulle bära ut veckans batterier till "soporna". Hade bytt det på en "kundbil" då det var akut, och han skulle iväg. Det var en sådan vinter som vi sällan har här, omkring -20°...... :-o Bilen var en Saab 99 Le, som var en "bantad" EMS med samma motor (K-Jetronic) men enklare utrustning.
På 745-an körde jag en hel vinter med svart öga (Biltema batteri), men hade då batteriladdare kopplad till motorvärmaren både hemma och på jobbet.
PS
En kompis till min svåger hade vid denna tid (-80-talet) en trimmad Saab 99 EMS (grupp 2 grejer), den gick som f-n, ungefär som min PV :-D :-D
DS
av Rådlös
#1523663
Bra! Nu vet jag att indikatorn finns på flera batterier. När jag tänker närmare efter lite så borde det väl vara samma funktion som dom densitetsmätare (ett glasrör med en gummiboll) som visade laddningen i ett batteri. Dom var vanliga förr när man kunde öppna battericellerna med skruvlocket.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1523671
Rådlös skrev: sön 18 dec 2022, 15:00 Bra! Nu vet jag att indikatorn finns på flera batterier. När jag tänker närmare efter lite så borde det väl vara samma funktion som dom densitetsmätare (ett glasrör med en gummiboll) som visade laddningen i ett batteri. Dom var vanliga förr när man kunde öppna battericellerna med skruvlocket.
Förmodligen liknande i alla fall
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1525695
Rådlös skrev: sön 18 dec 2022, 15:00 Bra! Nu vet jag att indikatorn finns på flera batterier. När jag tänker närmare efter lite så borde det väl vara samma funktion som dom densitetsmätare (ett glasrör med en gummiboll) som visade laddningen i ett batteri. Dom var vanliga förr när man kunde öppna battericellerna med skruvlocket.
Stämmer. Mäter syravikten och syranivån
Bilagor
2d74adcead7a3f723395359f0e19de8db22f6059.jpg
2d74adcead7a3f723395359f0e19de8db22f6059.jpg (15.63 KiB) Visad 1790 gånger
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]