Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av trasker
#1518757
Hej,

Jag har en uppsättning Big Knick med halogenlampor i.

För att få max ljus ur dessa har jag förstått det som att jag bör ha 13.2 volt över lampan. Har idag mätt och jag har 12.3 volt.

Inte för att jag vet om det skulle bli stor skillnad i ljusmängden, men vad gör jag för att få 13.2, givet att batteriet och generatorn är friska?

Räcker det att gå över kopplingspunkter och säkerställa god kontakt? Har inte djupdykt i motorrummet ännu men jag skulle gissa att det är installerat med Volvos kabelmatta. Därför förutsätter jag att kabelarean är ok.

Nej, jag vill inte sätta xenon i lamporna eller byta till LED. Jag fullkomligt älskar färgtemperaturen i halogen.
#1518758
Stor skillnad när du tappar en volt

När jag hade 4 big knick med 120 watt halogenlampor drog jag egen kabel och relä för varje lampa direkt från batteriet

Då låg det upp mot 13.8 volt vid varje lampa
#1518764
Då kanske det är värt att försöka hitta den extra volten. Nu sitter batteriet i bagaget men det måste ju finnas någon kopplingspunkt under huven. Får undersöka detta i helgen!
#1518781
Nu är det faktiskt inte batteriet utan generatorn som levererar ström till lamporna. Utom när man är parkerad förstås :-D
#1518789
Det är knappast någon hemlighet eller ovanlighet att kablaget till lamporna är underdimensionerat. Det bästa man kan göra är att dra nya, betydligt grövre, kablar direkt från batteriet till lamporna, via ett relä. Orginalkablaget kan man använda som styrspänning för reläet.

Sen finns det ju andra faktorer som kan spela in, taskig jord t ex. Ingen dum idé att lossa jorden mot karossen och göra rent jordpunkten med jämna mellanrum.


Med motorn igång är batteriets enda syfte att agera "buffert" mot häftiga strömspikar, t ex när man slår på helljusen, som generatorn kanske inte hinner justera sig för tillräckligt snabbt. Man skulle likagärna kunna kasta ut batteriet när motorn är igång och bilen skulle gå lika bra för det.
Detta förutsatt att generatorn är frisk och laddar som den ska, givetvis.
Jag har mer eller mindre provat just detta, när mitt batteri tvärdog utan förvarning. Lyckades starta bilen mha. laddaren, sen var det bara att åka till biltema och köpa nytt batteri och byta på parkeringen :-D Bilen röck lite när man slog på helljusen(för *givetvis* var det kolsvart ute...), men annars märktes inte ett skit :P
#1518806
Erik Å skrev:Nu är det faktiskt inte batteriet utan generatorn som levererar ström till lamporna. Utom när man är parkerad förstås :-D
Absolut, men jag måste ju koppla in extraljusen efter batteriet, inte direkt mot generatorn. Det var det jag menade, var kanske lite trött :)

Ska bli spännande att se vad en volt gör, skulle haft en luxmeter för att kunna se skillnaden. Synd att de är så dyra.
#1518819
trasker skrev: fre 11 nov 2022, 07:54 ..Ska bli spännande att se vad en volt gör, skulle haft en luxmeter för att kunna se skillnaden. Synd att de är så dyra.
Onödigt :-D titta på kurvorna här:
14.0V nominellt - 1V spänningsfall = 92.8% av nominell drivspänning. Ser ut att landa på ca 75% "luminuos output".
Du får glädja dig åt att livslängden mer än fördubblas :P
viewtopic.php?f=22&t=152278&start=10#p1343533
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1518854
Erik Å skrev: fre 11 nov 2022, 09:07
trasker skrev: fre 11 nov 2022, 07:54 ..Ska bli spännande att se vad en volt gör, skulle haft en luxmeter för att kunna se skillnaden. Synd att de är så dyra.
Onödigt :-D titta på kurvorna här:
14.0V nominellt - 1V spänningsfall = 92.8% av nominell drivspänning. Ser ut att landa på ca 75% "luminuos output".
Du får glädja dig åt att livslängden mer än fördubblas :P
viewtopic.php?f=22&t=152278&start=10#p1343533
Kan säga att mata på halogenlamporna bra utan spänningfall märks rejält, både genom mera ljus men också genom vitare ljus. Grym skillnad. Men visst med för hög spänning minskar ju livslängden.
#1519268
Jag kopplade mina ordinarie hel/halv ljus (och 3 st 170 mm fjärrljus) direkt på B+ på generatorn. Drog 2 st kablar (6 mm²) säkrade direkt vid generatorn direkt till ett dubbelrelä (ett på var sida) med en 30A säkring på. 2 st Biltema ljusfärstärkar sats (en till var sida). Detta blev riktigt bra, ökande spänningen från 11,5V till 12,5V vid lampan (motorn avstängd) och halvljusets blev riktigt, riktigt bra.
Tänk på att 10% lägre spänning ger 50% mindre ljus. Vid körning är där 13, 5 - 14V vid lamporna så jag kan inte använda halvljuset på dagtid (lamporna håller inte) så jag kör med dimljusen (med bakljusen på) alltid. Dessa är original kopplade så dom släcks när halvljuset är på.

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]