Svårt att avgöra utan att veta motortempen öht. Du kan inte få ut live data via diagnosuttaget? Borde gå på en -06a även om den är fransk
Men förutom termostaten så är det inte så ovanligt att värmepaketen "geggar igen" med åren, med sämre flöde genom värmepaketet som följd, som givetvis resulterar i sämre värme i kupén.
102 grader i öppningstemperatur är inte så otroligt dock. Nominell arbetstemp(generellt) för en bensinmotor brukar pendla mellan ca 98 och 105c. Bilen i fråga kanske anses så pass "effektiv" att en lägre öppningstemperatur skulle resultera i att motorn aldrig uppnår nominell arbetstemp, eller inte uppnår arbetstemp inom skälig tid.
Generellt så brukar låg öppningstemperatur på termostaten tyda på en motor som blir väldigt varm(t ex volvos gamla rödblockare som finns med öppningstemp ända ner till 82c), medans hög öppningstemperatur tyder på en svalare motor.
Det kan även vara så att öppningstemperaturen(102c) anges för när termostaten är
helt öppen. Dom flesta brukar ange temperaturen när termostaten
börjar öppna(t ex termostaten i min V70 anges som 92c, men den är inte helt öppen fören en bit över 100c). Fransmän brukar ju vara lite märkliga
