Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av wallentin
Ja vet att detta är fel forum. Här är min fråga, ja har en citroen c3 2006 med bensinmotor. Värmen i kupen är lite dålig i den tycker ja så ja tänkte att det kanske är termostaten. Men problemet är liksom att termostaten som ska passa min bil har en öppningstemperatur på 103 grader. Vilket ja tycket är helt galet eller?
Användarvisningsbild
av frasse4
Det låter högt, men inte orimligt. Om systemet är trycksatt så är kokpunkten runt 120 grader. Har du problem med att motorn tar lång tid att bli varm eller att tempen sjunker när du åker landsväg?
av wallentin
Tycker inte det blir någon direkt värme i kupen trots att ja har reglaget på max. Hur varm motorn blir vet ja inte eftersom det enbart tänds en lampa om motorn blir för varm det finns ingen tempmätare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Svårt att avgöra utan att veta motortempen öht. Du kan inte få ut live data via diagnosuttaget? Borde gå på en -06a även om den är fransk :P
Men förutom termostaten så är det inte så ovanligt att värmepaketen "geggar igen" med åren, med sämre flöde genom värmepaketet som följd, som givetvis resulterar i sämre värme i kupén.

102 grader i öppningstemperatur är inte så otroligt dock. Nominell arbetstemp(generellt) för en bensinmotor brukar pendla mellan ca 98 och 105c. Bilen i fråga kanske anses så pass "effektiv" att en lägre öppningstemperatur skulle resultera i att motorn aldrig uppnår nominell arbetstemp, eller inte uppnår arbetstemp inom skälig tid.
Generellt så brukar låg öppningstemperatur på termostaten tyda på en motor som blir väldigt varm(t ex volvos gamla rödblockare som finns med öppningstemp ända ner till 82c), medans hög öppningstemperatur tyder på en svalare motor.

Det kan även vara så att öppningstemperaturen(102c) anges för när termostaten är helt öppen. Dom flesta brukar ange temperaturen när termostaten börjar öppna(t ex termostaten i min V70 anges som 92c, men den är inte helt öppen fören en bit över 100c). Fransmän brukar ju vara lite märkliga :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja utan tempmätare är det nog svårt att veta. Det är samma på mina föräldrars Renault, en blå lampa när motorn är kall och en röd om den blir för varm. Det finns ingen tempmätare för kylvattentemp på min Alfa heller utan enbart en för oljetemp som faktiskt kan vara viktigare
av wallentin
Ok får leva med det då. Var lite rädd bara att motorn tar skada av att få jobba i fel arbetstemperatur. Det är nog lite rätt det där med att fransmän är lite märkliga när skulle lämna in sommarhjulen för balansering så fick dom "bygga om" balanseringsmaskinen eftersom det inte gick att ta bort centrumet på fälgen det är gjutet i ett stycke.
av wallentin
Bytte termostat i helgen, termostaten är en eltermostat som har en öppningstemperatur på 103 grader. Nu vill inte bilen synka med termostaten. Så nu larmar bilen att motorn är överhettad men den kokar inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kanske räcker att nolla felkoder genom att koppla loss batteriet några minuter.
Eltermostat?? Nytt för mig...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det inte termobrytaren till kylfläkten? :-)
Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]