Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av trasker
#1499766
God dag,

Jag har köpt en äldre XC70 -04. På den sitter det 3 Big Knick.

En av anledningarna till att jag köpte bilen är att jag gillade utseendet skarpt när de kom och som ni vet så rostar aldrig gammal kärlek 🥰

Ambitionen är att fixa iordning den lite men hålla allt så original och tidstypiskt som möjligt.

Big Knick går väl förvisso att spåra ännu längre bak i tiden men det var ju ganska vanligt med 3 stycken i fronten på denna tid också.

Funderade först på att sätta xenon i dem men sen insåg jag att jag vill ha halogen.

När man tittar på gamla tester av Big Knick står det att räckvidden är 370 meter. Hittar ingen info om hur starkt ljuset är på det avståndet men det brukar ju vara 1 lumen.

Om man tittar på runda LED som kostar typ en tusenlapp styck så ligger de på 1 lumen vid ca 380-400 meter. Dock verkar det vara vanligt att man anger längden för 0,5 lumen och vissa återförsäljare till och med 0,25 lumen. Många LED verkar ge 0,25 lumen vid cirka en kilometer.

Min erfarenhet från denna typ av extraljus är att de känns betydligt starkare än halogen.

Är det ljustemperaturen som bidrar till detta?

Någon som har jämfört halogen mot LED och dragit några slutsatser annan är subjektiva bedömningar?

Ha de!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1499772
Färgtemperaturen har viss inverkan på hur det mänskliga ögat uppfattar ljuset, och det är högst induviduellt vad man anser bäst. Objektivt sett så är ljusstyrkan starkare i 3-4000k-regionen än t ex 6000k.

Min åsikt om LED kontra halogen är att halogen har en jämnare ljusbild över hela det upplysta området, medans LED gärna får "fläckar" där det lyser starkare resp. svagare. Och andra sidan så brukar LED lysa starkare, där det lyser... Men en ojämn upplysning kan vara mer irriterande än "sämre" ljus över hela området med halogen. Detta kan till viss mån motverkas med bättre reflektorer för LED-lamporna, men då springer ju kostnaden iväg direkt... Så börjar vi blanda i inköpspriser i ekvationen så finns det inte mycket som slår gamla klassiska halogen-ljus :-)
av trasker
#1499794
Nej exakt.

Några tips på bra halogenlampor?

Funderar på Osram Super Bright Premium 100W.

Men är öppen för förslag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1499795
Finns det något fulare än LED-ljusramper...
🤮🤢
Det bästa ljus jag haft (helljus) på någon bil är när jag hade 2 st runda Hella 192 med 100W H3 på min trimmade PV på -80-talet. På bilen jag hade efter var också väldigt bra ljus, även på halvljus. Där var inga extraljus bara original strålkastare (Mazda 818 Pick Up -78) Där hade jag (där var dubbla 5¾" insatser) 100/55W lampor i dom inre strålkastarna där 55W halvljus var vanligt halvljus (dagsljus) och dom yttre hade 135/90W lampor som "vanliga" hel/halvljus. Jag hade alltså 2 st 90W på halvljus på kvällar och nätter. Och 2 st 100W + 2 st 130W på helljus. 2x55W halvljus var bara tänt dagtid (lagkrav) och besiktningen sa'aldrig något. Hella 192 lyste längre (fjärrljus har annan ljusbild) men det var helt Ok hel/halv ljus på dessa små strålkastare. Halvljuset på alla bilar vi haft (med eller utan "fusk" och/eller dimljus) är ingenting mot det halvljus vi har nu på våran nya Subaru XV. Där är såå bra halvljus (orginal med LED) så man ser inte så stor skillnad mellan hel och halvljus.... :-( Kanske läge att söka efter några Hella 192, eller Bosch Big Knick???
Volvo v70n: start avbruten

Hej! Använd kylspray. Det kan likaväl […]

Fyllt på olja för 3e (4e om man rä[…]

Andreas. olja finns i lådan var själ[…]

Ja den stannar vid för högt tryck.. Alla[…]