Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Såg tråden om när man skulle köra bilen till skrot, funderade på att sno tråden lite, men tänkte mitt inlägg var lite för långt, och tycker inte bilen är redo för skrot.
Så det blev en ny tråd.

Har en 850 T5, som kör fint, knappt ingen rost, en tidigare firma bil som alltid stått i garage.

Men Köpte den, utan att kolla upp närmre. (Dumt)
Nu har jag då hittat ut av att den faktiskt har gått över 65000 mil, och att dom hade skruvat ner den till 25000 mil.
Och nu efter nån tid, så har färgen på huven börjat komma av så man kan se dom har fusk lackerat där, inte fint alls.
Dessutom en del grova repor här och där.
Den dricker mycket olja, ungefär 1L per 800km och värdena på avgaserna är höga, men innan för det lagliga.
Den lägger att par droppar olja på marken varje gång man har parkerat.
Men inte mer även om bilen står länge.
Gissar att det ju är för att motorn har så många mil på nacken.

Verkstaden säger att det på marken är olika packningar som är gamla, så när motorn byter temperatur så "andas" den lite olja, han kunde inte riktigt identifiera var precis oljan kom ifrån, han tvättade motorn och lät den stå över natten, men det kom inte nog med olja någonstans till att se det.

Angående värdena på avgasen sa han att det antagligen är kolv ringarna som är nerslitna och det därför kommer upp lite olja till förbränning.

Jag har ingen blå rök, varken om jag gasar på eller inte, men jag kan inte använda fläkten om jag står på tomgång eller kör långsamt typ stads körning, då stinker det bränd olja inne i bilen då det droppar på avgasröret.

Så kollade med ett renoverings firma, dom ville ha hutlösa 4500Euro för att lyfta ur motorn renovera och sätta i den igen. Det är nästan lika mycket som jag betalade för bilen.(5500)
Sen kollade jag med Volvo, dom vill ha 2100Euro för en helt ny motor, men då måste man lämna in den gamla samtidigt. och det är inte inklusive själva bytet av motorn.
men tror knappast att det kostar 2400Euro att lyfta ur den gamla och sätta i den nya.

Sen kollade jag upp en omlackering, ja det kostar 1600 euro med metallic lack.

Sen funkar Airco inte, gjorde en provtryckning, och då sa det Bang i motor rummet, och såg att en sorts tjock tub på höger sida, som är del i rör systemet för airco, hade bottnen helt flugit ur, och kunde se att den rostat bort.
För det kan jag köpa delarna och fixa själv i en helg, det finns flera ritningar och instruktioner om hur man byter hela airco systemet, inklusive den krångliga bakom hanskfacket.

Som sagt den kör annars fint, Accelererar fort, toppar på ungefär 230km/t, och kan hålla denna hastighet utan problem.
Inte helt förvånande, det är ju en Volvo. :-D

Bara lite tråkigt för miljö och plånbok med oljan, och lite tråkigt att se den fula huven och andra repor omkring, och varmt här om sommaren när man inte kan använda fläkten i bil köerna, och ingen airco heller. :-D

Lönar det sig?
Jag menar, med ny motor och ny lack, då har man ju minst 30-40 tusen mil, innan det blir så pass många andra delar i bilen som inte håller åren.

Eller ska man köra, fylla på olja, strunta i lacken, tills den dör helt och inte vill mer?

(ändrade 23km/t till 230km/t) :-)
Senast redigerad av 1 eldaria, redigerad totalt 0 gånger.
av D40
Jag skulle aldrig börja lägga pengar på en sådan bil som gått så pass långt och som verkar va i lite halvrisigt skick
av Frigge
Låter inte ekonomiskt att lägga ner sååå mycket pengar på den bilen.
Har den gått så långt kan du nog räkna med mer utgifter.

Oklart vilken typ av service det är då […]

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]