Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Dekras 78 stationer för fordonsbesiktning i Sverige stängdes i dag av myndigheten Swedac.
Bristerna rör bland annat styrning av verksamheten, arbetsmiljö och förmågan att utföra kontroller.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3 ... besiktning
Det öppnades en Dekra här "på min sida" av staden, men inte varit där.
Alla stationer tar inte emot släp så (har 2 st) dom senaste gångerna har det vart Opus. Dom tar in lastbilar och allt som rullar. Lite längre, men funkar bra. I år har det "dragit ihop sig" så alla 3 ska in. Men, jag slipper besiktiga Subarun på några år i allafall ;-) ;-)
Själv är jag, på gott och ont, trogen till gamla hederliga bilprovningen. Samma station t om. Fast dom senaste personalnykomligarna har testat mitt tålamod... Har inget gott att säga om dom :bored: Så illa att jag helt klart överväger, för första gången, att bojkotta bilprovningen... Tänkte ge dom en chans till 2022, är dom lika otrevliga och oprofesionalla igen så är det tack och adjö...

Men samtidigt läser man väldigt ofta klagomål om andra stationer också, carspect verkar vara sämst av alla. Det är inte sååå ofta man läser klagomål om bilprovningen, faktiskt, mer än att dom är duktigt dyra...

JAG tycker faktiskt det var bättre förr innan privatiseringen av besiktningen. Känns som kraven mot dom individuella stationerna var högre då, trots monopol som istortsett aldrig är något possetivt.
Lucif3r skrev:Själv är jag, på gott och ont, trogen till gamla hederliga bilprovningen. Samma station t om. Fast dom senaste personalnykomligarna har testat mitt tålamod...
"Min" närmaste station är en "äkta" Bilprovningen som jag varit väldigt nöjd med, men dom besiktigar inte släp där. Frugans bil är dock besiktigad där i alla år sedan dom öppnade. Det är en filial till Bilprovningen i Falkenberg som öppnade här när "gamla" Bilprovningen i Halmstad blev Besiktiga.
Lucif3r skrev: tor 02 dec 2021, 14:40JAG tycker faktiskt det var bättre förr innan privatiseringen av besiktningen. Känns som kraven mot dom individuella stationerna var högre då, trots monopol som istortsett aldrig är något possetivt.
Håller med.
Vissa saker ska staten inte pyssla med, och andra saker SKA staten ha hand om.

Sverige är riktigt märkligt på sånt här jämfört med de flesta andra länder. Här privatiseras och bolagiseras verksamheter som inte ens USA skulle drömma om att göra (läs posten/PostNord)! Samtidigt finns annat som är tabu att ens tänka tanken att staten inte ska driva (Systembolaget...)

Tycker att fordonsbesiktning gott kan vara statlig, då finns oftast inga incitament till att fuska eller missköta verksamheten av ekonomiska skäl. Just Bilprovningen har fungerat bra.
Det ska ju sägas att ingen vid sina sinnens fulla bruk vill tillbaka till monopolet. Väntetider i flera månader, åka tiotals mil för en kontrollbesiktning, maktgalna ”tjänstemän” och så vidare.
Privatiseringen gjorde underverk med den branschen, det är uppföljningen av företagen som behöver ökas.
@TommyP86, Deras besiktningsstatistik var guld värd för mig och det var synd att den inte kunde fortsätta om så i annan form. Hade nog aldrig mer än 3 veckor som längt där jag bodde som väntetid, oftast var det jag som tappat mig och fick åka på en sista minuten tid någon timme bort. Annars håller jag nog med om kvaliten, fick bland annat igen om en bil som borde som längst körts till en verkstad för att ordna bromsarna men hänvisning att det är klart jag fixar det där, kunde ej fixa det och sålde den något halvår senare... Andra gånger genomfördes besiktningen på under 5 minuter innan man var på väg därifrån igen... Men monopolet hade kunnat fungera om de velat, Systembolagen idag är ändå en vad jag vet väl fungerande apparat

Utöver så märkligt att de inte kunnat ordna upp detta

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]

Kanske naivt, men du har en ganska detaljerad list[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Hoppas det också, det är en riktigt […]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]