Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Volvo och Tesla har legat bra till i övergången till elbilar. Volvo var före alla konkurrenter med V60 D6 Twin Engine.
Tesla har haft överlägsen räckvidd. Tidigare konkurrenter till Tesla har varit Renault Zoe och Nissan Leaf med korta räckvidder. Volvo har pratat mycket om att dom snart inte ens kommer ha förbränningsmotorer. Såg bra ut med XC40 P8 och Polestar 2.

Men nu på bara några månader har det bara smällt till och det känns som Volvo och Tesla snart kommer vara akterseglade. Anledningen enligt mig är E-tron, EQC, ID3, ID4, Q4 e-tron, Ionix 5, EV6 och för att inte tala om Enyaq iV.

Är det någon som håller med? För min del spelar det ingen roll med Tesla, synd om småsparare som förlorar pengar kanske.
Men Volvo vill man ju ska klara sig och att det går bra för.

Fördelar som Volvo fortfarande har är dom som är oberoende av drivlina: smarta, säkra och snygga. Tesla har bara en sak jag kan komma på: acceleration.

Är det någon som har några lugnande förhoppningar om Volvo?
Jag är orolig över hur Kineserna kommer att sätta spelreglerna för Volvo. Eller till och med nu bestämmer för mycket. För mig känns det som att kvalité och rostskydd har blivit sämre, vilket jag tror beror på Geely. Möjligt att Volvo tappar i Sverige men tror nog att övriga marknader räcker för att det ska gå bra. Mina gissningar, som mycket väl kan vara fel. Absolut att jag vill att Volvo ska finnas kvar.
Min XC60 Classic från 2017 var på värdering nu i veckan och den har hållit sitt värde mycket bra. Vet inte om jag ska byta in den eller ha den kvar.
Egentligen tänkte jag inte tala om att jag vi lagt en beställning/förbokning på en Kia EV6 GT Line. Kan ju ändras när man sett och provkört den i verkligheten. Grannen är säljare på en bilfirma som säljer Kia och Mercedes, så jag har fått ett riktigt bra pris på EV6an. Har lagt en beställningsavgift, eller vad det nu kallades, som återbetalas i sin helhet om man inte vill fullfölja köpet när man provat bilen. Allt för att komma först i kön, där leveranserna är planerade till slutet av året. :-D

Det finns väl inte något som tyder på att Tesla kommer att tappa marknadsandelar. Än så länge säljs det flest diesel eller bensindrivna bilar. Det finns nog plats för Polestar, Volvo, Tesla, Kia, VAG, Nissan, Peugeot och dom andra ett bra tag till. Finns alltid köpare om det är bra bilar.
Användarvisningsbild
av bem
GustavE,
Utvecklingen i bilbranchen tycks gå väldigt fort numera. Biltillverkare som inte ligger i framkant med elbilar (om vi antar de blir de vanligaste i framtiden) lär väl få det svårt. Ännu är bilbranchen i en övergångsfas från förbränningsmotor till eldrivet. Laddhybrider (el+förbränningsmotor) är ju bara ett övergångsfenomen. Volvo skall 2030 bara göra elbilar och de skall bara gå att beställa ”online”. Det blir nya tider framöver om det blir som Volvo själva har sagt:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... enast-2030

Tesla lär ju ha ett rejält försprång, än så länge, jämfört med Volvo eftersom Tesla bara säljer rena elbilar. Om Tessla bara kommer sälja sina bilar ”online” i framtiden har jag ingen aning om. För det gör de väl inte redan?

Har läst på nätet att Volvo kan komma bli börsintroducerat senare i år. Det kan ju påverka ett företag i olika riktning.

För mig är inte Volvo längre det självklara förstahandsvalet när jag byter bil. Visst är deras bilar bra och snygga men prislappen på deras bilar är numer i saftigaste laget för min del. Men så är ju Volvo en s.k. Premiumbil numera som de själva säger. Trots jag inte känner mig riktigt hemma i premiumbilsegmentet blev det en ny V90 (T6 Recharge) nyligen som prel. skall levereras ca. vecka 29. Kanske blir min sista Volvo. Nästa gång det ev. kan bli ett bilbyte vet vi ju inte ens om motsvarande V90 finns i sortimentet och finns den med ren eldrift lär väl prislappen bli än högre än en dagens V90 Recharge, gissningsvis.
Jag hoppas Volvo får utveckla sina bilar i den riktning de själva vill i framtiden.
Chipbristen finns väl risk det sätter käppar i hjulet för Volvos tillverkning och försäljning i närtid i alla fall.
Jag har själv råkat ut för det på min sen länge beställda V90 som inte kommer ha all utrustning som den beställdes med p.g.a. chipbristen när den levereras, det fick jag reda på igår. Det kommer att ha gått ca. 5 månader från jag beställde min Volvo till den prel. levereras. Är i längsta laget tycker jag, det är 3:e leveransbeskedet. Vi får väl se om det blir försening igen.
/Bo
Tesla har en ytterst effektiv drivlina och stort batteri samt snabbladdare, så de kommer nog att klara sig åtminstone i några år framöver.

Värre är det med Volvos elbilssatsning, den är riktigt seg tyvärr!
Vad är det för problem som Tesla har bortsett från att den som andra amerikanare har tafflig detaljkvalitet? Som sagt, har de ju ett försprång och en infrastruktur.
Undrar om inte Tesla VW och BMW har gjort en alldeles riktig bedömning att man måste ha koll på batteritillverkningen själv. I egen fabrik eller genom att köpa in sig.. Blir för riskabelt att köpa i Kina som vilken annan okritisk komponent som helst..
EbbevonVolvo skrev:För mig känns det som att kvalité och rostskydd har blivit sämre, vilket jag tror beror på Geely. Möjligt att Volvo tappar i Sverige men tror nog att övriga marknader räcker för att det ska gå bra. Mina gissningar, som mycket väl kan vara fel. Absolut att jag vill att Volvo ska finnas kvar.
Mja, redan när fååård hade hand om volvo började ju kvaliten sina rätt markant. Det har inte blivit märkvärt bättre sedan Geely tog över, men att helt skylla på geely är nog inte riktigt hela sanningen.
Problemet som jag ser det är att geely tycker volvo ska vara ett "exklusivt" märke, men utan matchande kvalitee. Det krockar ju lite med iaf sveriges befolkning, där volvo har och är synonymt med "svenson"-bil. Mycket bil för pengarna och väldigt bra kvalitee. Nu känns det mer som att dom är för dyra med massa krimskrams och försöker vara något dom inte är. Det finns bättre märken för samma pengar isf.
Men det var ju uppenbart redan från första början att geely inte var direkt intresserade av sveriges marknad(har för mig att dom t om sa det rakt ut någon gång), utan är ute efter resten av världen. När volvo var "helsvenskt" var det mer eller mindre helt tvärtom, bilarna designades och byggdes för sveriges befolkning och sveriges klimat.

Det enda "volvo" som finns kvar är väl säkerheten(fast... med tanke på dom relativt många återkalleserna på senare år går väl det ifrågasätta också..), men resten av bilmärkena ligger numera hack i häl(undantag finns), så inte ens det är ju superspeciellt med volvos längre.
Erik Å skrev: lör 29 maj 2021, 19:32 Undrar om inte Tesla VW och BMW har gjort en alldeles riktig bedömning att man måste ha koll på batteritillverkningen själv. I egen fabrik eller genom att köpa in sig.. Blir för riskabelt att köpa i Kina som vilken annan okritisk komponent som helst..
Jag tror kineserna kräver att Volvo ska köpa batterir därifrån.
valln skrev:
Erik Å skrev: lör 29 maj 2021, 19:32 Undrar om inte Tesla VW och BMW har gjort en alldeles riktig bedömning att man måste ha koll på batteritillverkningen själv. I egen fabrik eller genom att köpa in sig.. Blir för riskabelt att köpa i Kina som vilken annan okritisk komponent som helst..
Jag tror kineserna kräver att Volvo ska köpa batterir därifrån.
Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av batterier ...

LG är koreanskt och CATL är kinesiskt (tror dom köpt tech från LG, men är osäker) Både LG och CATL levererar och är samarbetspartner även till bl.a BMW , Daimler och (!) Tesla...
Batterier bygger man väl själv, men dock inte själva cellerna. Tesla använder om jag inte är totalt felinformerad främst Panasonic-celler men även LG och CATL.

Dock satsas det rejält på att bygga batteripacken inhouse hos i stort sett alla... något Tesla är erkänt bra på , samt att dom dessutom är väldigt duktiga på allt vad det gäller att sköta dem laddnings och temperaturmässigt i bilen.

Vad det gäller överlevare i framtiden får vi se, men det brukar ofta hänvisas till Tesla som en fantastisk tillverkare. Det blir lätt en ganska jobbig debatt för Tesla är extremt duktiga på att kläcka ideer och faktiskt också få dem att fungera i mångt och mycket...men Tesla har hittills varit ett svart hål vad det gäller pengar och hade varit stendött om inte stora investerare och framför allt vanliga aktieägare åsidosatt sina krav på riktig vinst i bolaget. Det kan vara ett grymt bra koncept, men samtidigt är vinstförväntningar baserade på ickesolida värden ibland riskabla.

Volvos satsning på 100% el är i mina ögon också riskabel, men att ställa om samtidigt som man gör vinst kan vara det som håller i längden. Inte att förglömma är att alla de gamla märken har 100 års erfarenhet av att bygga , leverera och serva fordon vilket Tesla trots allt inte har. Vad som håller i framtiden får vi helt enkelt se..

/Thomas
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]