Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

God morgon,

Inga andra märkesnördar eller märkesforum använder sig av akronymen Manufacturing Year "MY" mer än jagrullar och dess användarbas.
Fenomenet är högintressant då akronymen minst sagt överanvänds på detta forumet.

"Vilken årsmodell är din?"
Svaret nedanför: "MY2021!"

"Från vilken årsmodell uppstod problemet?"
Svaret nedanför: "Från och med MY1997"

Alltså, vad är grejen? Bro, det räcker att svara 97.... eller när folk frågar hur gamla era barn är, svarar ni MY08?
Varför använda MY när det är så uppenbart att ett tal som 2005 eller 2016 gäller årsmodell?
Varför använda det till sina 40 bilar man haft i signaturen, när det gott räcker med ett -85, -97, -05?
Förstår inte Volvobrukare annat än MY?

140 MY1972
164 MY1973
240 MY1982
245 MY1985
740 MY1991
940 MY1991
850 MY1992
osv... ja, jag fattade redan vid första :party:

Detta framstår som någon sjuk fetisch.
Någon som står på en förklaring?

Tack för ordet//
Mattias som inte har något annat att gnälla på för stunden :bored:
Enkelt... När bilen är tillverkad/levererad behöver inte vara samma år som bilens årsmodell. Många tror att bilens årsmodell är samma som när dom köpte bilen vilket långt från alltid är fallet.
Att dessutom kunna använda en förkortning som MY är väl både smart och smidigt, istället för att skriva ut "årsmodell ".
MY är som det låter. Min 745-a är ett bra exempel även om svensk lag krånglat till det ytterligare. Denna bilmodell kom ut till försäljning i april -88 (GLT 16V), min är tillverkad i september 1988 och är alltså MY-89. Dessa är är en av dom första av -89 års modell. Sedan har just dessa -89-or tillverkade efter semestern 1988 fått beteckningen -88B på grund av avgaslagstiftningen som infördes 1/1-89.
Min Volvo PV av 1962 års modell var registrerad som årsmodell -61/62, den var tillverkad oktober -61 men av -62 års modell. Dock ändrades detta någon gång på -70 - -80-talet så den blev en -61 års modell. Därför används MY istället eftersom i Sverge får bilar årsmodell efter det år den registreras, inte när den tillverkas eller vilken årsmodell den tillhör. Detta kanske har ändrats igen på senare år men om jag fattade rätt när jag fick lära mig detta "den hårda vägen" så har det i alla fall varit så.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Least har uppenbarligen inte hängt på BMW forum. Där pratar man visserligen generation?! Men det är desto svårare att tolka än "MY**".
MY** var väl lite märkligt i början. Jag likt många andra hade 0 koll på Årsmodell, tillverkningsår osv och vad dem olika sakerna betyder. Volvo byter ju dessutom modellår i april. Så snart börjar MY22 tillverkas även om år 2021 bara är påbörjat. Mercedes/audi förare har säkert något dessa tittar efter också som kan motsvara MY eller generation. Tror helt enkelt bara att när man vistas på jagrullar forumet så märker man att det pratas mycket MY**.
Här har du ett exempel till

Min XC70 ör tillverkad och leverad till mig i Maj 2012.

Men den är av modellår 2013 med de barnsjukdommar man introducerade i Modell -13.

Så vad är min bil ? en -12 eller en -13 ?

Om du undrar hur gammal bilen är och hur månag vintrar den har rullat i saltslasket så är det det från 2012. Men om du undrar hur den är specad och vilka funktioner den har då är det en 2013

Det är inget unikt för volvo, BMW har samma, jag har en BMW 5:a där pratar man inte år heller utan pre-LCI och Post-LCI för att förstå hur den är specad.

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]