Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag undrar om ni som har mycket erfarenhet av felsökning av el/elektronik/elektromekanik ser någon skillnad när det gäller att ställa diagnos mellan V50 och senaste V70 (som kom nåt år efter V50)..?
Bakgrunden är att min auktoriserade volvoverkstad kört fast i felsökningen på vår V50 och antydde att VIDA på en V50 ofta ger väldigt begränsad info, jämfört med senare modeller..
Det jag fått berättat för mig är att canbus på V50 är starkt begränsat jämfört mot t.ex. V70, men det borde å andra sidan göra det enklare med felsökning.

En modern bil kan ju dra mekanikerna vid näsan eftersom sökresultaten kanske hänvisar till en källa som i sin tur påverkats av något annat osv.

Vad visar bilen för krämpor?
Aha, ja det kanske är både för- och nackdelar då..
I mitt fall har motorstyrdatorn återkommande felkoden ECM-0607 'internt fel' som säger, ingenting egentligen, mer än att det kan vara så illa att enheten är defekt, på okänt sätt.. Och samtidigt som den koden sätts så sätts ECM-2110 gasspjäll 'felaktig signal'..
Följden blir då att motorn går in i felsäkert läge 'service snarast'..
Verkstan hävdar att man inte kan se vilken av koderna som sätts först, eftersom de sätts 'samtidigt'.. Således svårt att veta vart grundfelet troligast är.. ECM, gasspjäll eller 'kablage'..
Jag har köpt ett beg gasspjäll (skönt nog 'plug & play' på denna bilen, dvs behöver inte 'raderas') via bildelsbasen som de förhoppningsvis monterar i veckan..
ECM är klurigare, en beg måste vara 'raderad', vilket vanliga verkstäder inte gör, vilket innebär att vi måste anlita nån firma som är duktiga på sånt.. En ny går loss på 12.000..
Jallemet skrev: sön 14 feb 2021, 22:55 Googlade och det verkar allt som oftast bli lite vad som helst när det är ett dåligt batteri, eller dålig jord, eller kassa relän/relä-boxar.
Mig veterligen (kan ha fel) går inte ECM via något enskilt relä, inte heller gasspjället.. Och om Ecm gick via relä så borde man få många fler fel..
Batteriet är från 2019 och i bra skick och underhållsladdat med jämna mellanrum för att öka livslängden..
Jord/kablage är absolut ett tänkbart fel.. Främst då kablage med tanke på att det aldrig dyker upp andra felkoder, utan alltid bara de två nämnda.. Trådarna + stift mellan ecm och gasspjäll har verkstan mätt uppnpå olika sätt.. Men det finns ju alltid en risk att det ändå är kablaget, det säger de t o m själva..
Så om inte gasspjällsbytet ger något så är det byte till annan beg kabelhärva som gäller är tanken.. Nytt kablage kostar nämligen 4600 ;)
vjohnj skrev: mån 15 feb 2021, 10:36 Testade du att rengöra CEM?
Både ja och nej.. Vi hade loss alla kontakter på ecm, cem och gasspjäll och allt såg rent, torrt och fint ut med blotta ögat, men hann inte att rengöra vid det tillfället och sen tog vi den till verkstan.. Så vi frågade om verkstan kunde göra det istället, men svaret blev att de inte använder 'elektroniksprejer' längre pga att nya fel uppstått i enstaka fall, lät det som, så det är borsta/putsa som gäller enligt deras policy.

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]