Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag undrar lite kring detta med bilverkstäder (som ju ibland känns som en lite speciell bransch) och hur man ska/bör resonera när de felsökt och rankar möjliga fel och tycker att man ska låta dem byta alt1 (den felorsak de själva tror mest på) och det sen visar sig vara en felaktig gissning.. Vem ska stå för kostnaden (material och arbete)? Är det 'rimligt' att man tvingas betala allt själv.. Eller är t ex hälften var rimligt (beroende på vad det är för komponent) ? Eller bör de stå för hela kostnaden (de är ju trots allt 'experterna') ?
Senast redigerad av 2 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
Ja jo det är såklart bra om man gör upp innan ;).. Men om de säger att de inte kan/vill stå för något.. Är det verkligen rimligt? Vilka andra branscher fungerar så?
Jag kan ju tycka att det borde ses som 'lärdomspengar' för deras del..
Är det en seriös verkstad så tar dom väl inte betalt om inte felet är fixat??? Ja, jag vet att det inte är så..... Men visst borde det väl egentligen vara så??? När jag jobbade på bilverkstad på -60, -70 och halva -80-talet så var det ungefär så. I alla fall tog vi inte betalt för arbetskostnaden om det gjorts någon "felbedömning". Men oftast betalade kunden för delarna utan protester då "på den tiden".
Ett exempel, vi lade ner timmar på felsökning på en (då ganska ny) Amazon Herrgårdsvagn (dom kallades så) som inte startade kall om det c:a 0° eller under. Vi bytte stift, brytare, kollade batteri, laddning, felsökte och mätte batteri, startmotor, generator. Hade isär startmotor och generator och tvättade rent och bytte lager och bussningar. Bytte batteri fast det enligt mätningar var Ok. Felet hittades efter någon månad av felsökning och reparationer, varje gång det fattades olja i motorn när han kollade nivån så hällde han i Wynn's eller STP's "oljeförbättring" som såldes på mackarna förr. Det gjorde så det blev som kall sirap i tråget och startmotorn orkade helt enkelt inte "dra runt" motorn under c:a 0°. Vi bytte olja och filter (2 ggr på en veckal) och sedan funkade bilen, Han betalade alla kostnader utan snack, men vi drog av en hel del på arbetet.... Det var måånga timmar vi jobbade med denna bil innan vi kom på vad som felade....... :-(
Jag upplever att timpriset är förhandlingsbart hos vissa mindre verkstäder av goodwill, har ingen erfarenhet av märkesverkstäder.

Är delen bytt så är den bytt, även om det är fel så har jag fått en ny.

Mekaniker som varit med i många år kan lista ut vad olika fel beror på bara genom sin erfarenhet och skolning, jag upplever att dagens purfärska mekaniker är mer "felkodsläsare" och är körda utan dator.

Canbus kan ställa till det och ge felkoder på lite vad som helst men en erfaren mekaniker ser förbi detta medans en rookie går stenhårt på vad datorn säger.

Ett exempel på goodwill, jag lämnade in en bil för längesedan för en fyrhjulsinställning, han kunde bara fixa två och tog betalt för två.
Jag ifrågasatte det, att han hållt på och jävlas i över tre timmar med gasbrännare och induktionsvärmare bl.a och jag sa att det borde vara rimligt att jag betalade för timmarna men han sa att han ville stå för det att han inte klarade jobbet och att han ändå ville behålla mig som kund.
Verkstäder har rätt att ta betalt för bytta delar, och tiden man har lagt ner, även fast felet kvarstår.

Konsumentverket anser att en verkstad har gjort vad dom ska, om man kopplar in diagnosverktyg, och får en lista på troliga orsaker. Har verkstaden då bytt delen, som var först på listan, då anser dom att verkstaden har gjort ett "fackmannamässigt arbete".

Jag håller dock inte med om detta.

Om man misstänker att den del är trasig, då testar man delen innan man byter den.

Detta är är ett exempel på hur en bra mekaniker ska jobba: https://www.youtube.com/channel/UCR73yN ... 41g2qlfRrg
Det är väl som det mesta annat. Du får välja om du vill ha fast pris eller jobba mot rörlig räkning. Både tillvägagångssätten har sina fördelar.

Företag tenderar att lägga till en rejäl buffert om de ska jobba på fastpris. I slutändan är det alltid någon som står för risken -- och risk kostar.
"VEM SKA BETALA OM VERKSTAN BYTER UT 'FEL' KOMPONENT?"
Du. Sorgligt men sant. Speciellt om du så att säga gått med på att delen i fråga ska bytas(dvs, inte sagt bestämt NEJ - byt inte den delen).
Är det rimligt? Knappast. Men så ser det ut i branchen nu för tiden, och värre kommer det bli...

"Mekaniker" på iaf lite större verkstäder får inte tänka själva, dom är "aggregatbytare" och inget annat. Allt ska bytas som ett "paket", med förinstallerad gänglåsning på bultarna, och allt ska gå via bilens diagnostik, och allt ska gå punkt och pricka efter felsökningslistan utgiven av huvudkontoret.
Det finns fortfarande några "gamla rävar" i branchen som går emot den regeln och faktiskt tänker själva, men dom blir färre och färre...
Verkstan (auktoriserad Volvoverkstad) listade 3 möjliga felkällor..
1. ECM (motordatorn)
2. Motorkabelhärva
3. Gasspjäll
Verkstan var ödmjuk och sa att deras rangordning inte behöver vara korrekt.. Och utifrån det så bestämde vi oss för att låta dem byta det billigaste först, så vi köpte begagnat gasspjäll som de monterade.. Felet kvar..
Sen likadant med motorkabelhärvan.. Då gick bilen felfritt i totalt 6mil, sen återkom exakt samma fel..
Så nu återstår bara ECM, som är svindyr..
De kan ge oss rabatt 15% på den, men kan inte erbjuda något mer ekonomiskt om felet är kvar efter bytet.. Känns lite oschysst tycker vi, eftersom de, precis som vi, anser att man kan utesluta nr2 och nr3 ovan..

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]