Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Det är många som köper en bil med fyrhjulsdrift för att få tryggare köregenskaper. Men det kan i vissa fall bli precis tvärt om, något Klas Skarin fick erfara när han råkade köra i diket med fyrhjulsdrivna Mercedes GLB.

– Man känner inte hur halt det är förrän man ska bromsa. Om man till exempel kört Seat Leon innan med ganska dåligt fäste på framhjulen får man en förvarning om det dåliga underlaget, säger Nils Svärd.

Läste om en bärgare som påstod att framhjulsdrivna bilar som han fick bärga , stod i diket vid avåkning. Däremot stod fyrhjulsdrivna en bra bit in i skogen.
av MickeM
Jag har haft åtskilliga 4wd.

Det är sant, men beror å fler saker.
1. Framför allt större SUV har ofta åretruntdäck. "Den kommer ju fram ändå", men styra och bromsa tänkte man inte på.
2. Man känner halkan sämre, men framförallt är det många som köper AWD för att kunna "göra säkrare omkörning på vintern". Notoriska fortkörare i kombo med att inte känna halkan.
3. Siter man fast i snön med AWD är det oftare bärgare som gäller. En 2wd går alltså oftare att knuffa loss. En AWD sitter mera när den inte kommer loss själv, och dessutom kör man i snö där man inte skulle prova med en 2wd.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Har haft en "riktig" 4x4 med dubbla lådor samt axel- och hjuldiffar och allt är korrekt samt att förbrukningen kan öka med aggressiv körstil.

Det är väl snart vetenskapligt bevisat att förare har övertro på sin förmåga och ännu värre blir det med alla assistent- och hjälpsystem.

Jag stänger av min DTSC för att köra min bil själv och vara en aktiv förare.

ABS är ett svinbra system men det gäller att trampa och blåhålla pedalen mot golvet för att få avsedd effekt, en del släpper när det börjar ruska och det slutar ofta sämre än om hen trampat fullt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Problemet ligger så gott som alltid på föraren i fråga...
Alldeles för många tror att 4-kraffs är något helt otroligt som gör att man aldrig kan få sladd eller liknande... Jag kallar det "falsk säkerhet".
4-kraffs är bra på det det är byggt för, men släpper det så släpper det ofta betydligt mer dramatiskt än på en 2WD. På en 2WD är det "bara" en axel som släpper(först), vilket iofs ofta händer tidigare än på 4-kraffs, men samtidigt är mer förutsägbart och "lättare att känna och rädda".

Men, släpper det på 4-kraffs så har föraren gjort en felaktig bedömning, antingen missbedömt väglaget eller övertro på 4-kraffset.
Användarvisningsbild
av Funk
Som min väns gamle far som var världskänd rallyförare sa då Audi på allvar lanserade Quattron till vanligt folk: "Dom kan nu gasa sig in i en situation dom inte kan bromsa sig ur.."
Även om det är en förenkling så är det till viss del sant.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvoc70cab skrev: tor 28 jan 2021, 06:05 – Man känner inte hur halt det är förrän man ska bromsa. Om man till exempel kört Seat Leon innan med ganska dåligt fäste på framhjulen får man en förvarning om det dåliga underlaget, säger Nils Svärd.
Det där stämmer till 100%. Samma sak med bra vinterdäck. Man känner inte att det är halt förrens det är försent.

Därför borde alla köra med slitna sommardäck på vinter så ingen blir överraskad att det är halt. Det är abolut säkrast för man märker det hela tiden.
MickeM skrev: tor 28 jan 2021, 06:53 3. Siter man fast i snön med AWD är det oftare bärgare som gäller. En 2wd går alltså oftare att knuffa loss. En AWD sitter mera när den inte kommer loss själv, och dessutom kör man i snö där man inte skulle prova med en 2wd.
Även där är blanka sommardäck överlägset på vintern, man ger sig aldrig ut på ställen där man riskerar fastna, och gör man det kommer man bara ytterst kort sträcka med blanka sommardäck så det är superlätt att putta tillbaka bilen. Med ett par bra nordiska dubbdäck kommer man så långt in på den snöiga skogsvägen att det är ett jättejobb at komma därifrån om man fastnar.
av Lövet
VolvoB20 skrev:
volvoc70cab skrev: tor 28 jan 2021, 06:05 – Man känner inte hur halt det är förrän man ska bromsa. Om man till exempel kört Seat Leon innan med ganska dåligt fäste på framhjulen får man en förvarning om det dåliga underlaget, säger Nils Svärd.
Det där stämmer till 100%. Samma sak med bra vinterdäck. Man känner inte att det är halt förrens det är försent.

Därför borde alla köra med slitna sommardäck på vinter så ingen blir överraskad att det är halt. Det är abolut säkrast för man märker det hela tiden.
MickeM skrev: tor 28 jan 2021, 06:53 3. Siter man fast i snön med AWD är det oftare bärgare som gäller. En 2wd går alltså oftare att knuffa loss. En AWD sitter mera när den inte kommer loss själv, och dessutom kör man i snö där man inte skulle prova med en 2wd.
Även där är blanka sommardäck överlägset på vintern, man ger sig aldrig ut på ställen där man riskerar fastna, och gör man det kommer man bara ytterst kort sträcka med blanka sommardäck så det är superlätt att putta tillbaka bilen. Med ett par bra nordiska dubbdäck kommer man så långt in på den snöiga skogsvägen att det är ett jättejobb at komma därifrån om man fastnar.
:-D
Tänkte exakt samma sak. Herregud vilken övertro en del har på sin egen förmåga. Det är också just sådana personer som har "oturen" att råka ut för saker hela tiden...

För att återknyta till ämnet så är ju personen i artikeln problemet, inte drivhjulen. Men jag stämmer inte heller in i kören att 4wd skulle vara "säkrare" som vissa vill få det till. Det finns forskning som visar tvärtom, däremot är den inte så enkel att tolka eftersom 4wd bilar normalt går fler mil och är motorstarkare. Dvs vad är det som orsakar vad?

Jag ser 4wd som en framkomlighetshjälp och som sådan är den oslagbar. Att komma upp för min helvetesbacke till huset, att kunna dra släp när det är halt osv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: fre 29 jan 2021, 14:13 För att återknyta till ämnet så är ju personen i artikeln problemet, inte drivhjulen. Men jag stämmer inte heller in i kören att 4wd skulle vara "säkrare" som vissa vill få det till. Det finns forskning som visar tvärtom, däremot är den inte så enkel att tolka eftersom 4wd bilar normalt går fler mil och är motorstarkare. Dvs vad är det som orsakar vad?

Jag ser 4wd som en framkomlighetshjälp och som sådan är den oslagbar. Att komma upp för min helvetesbacke till huset, att kunna dra släp när det är halt osv.
Håller med till 100% När man kommer hem från jobbet och vår privata väg är helt igensnöad så kommer man ända hem och kan plocak fram traktorn och börja ploga. Suveränt.

Eller när man har sitt 2-ton släp på i halkan, utan AWd kommer jag ingenstans.

Eller när folk sitter fast i snöyran och man kan köra cirklar runt dem, stanna och koppla en lina och att dra upp dem på vägen,
av Lövet
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: fre 29 jan 2021, 14:13 För att återknyta till ämnet så är ju personen i artikeln problemet, inte drivhjulen. Men jag stämmer inte heller in i kören att 4wd skulle vara "säkrare" som vissa vill få det till. Det finns forskning som visar tvärtom, däremot är den inte så enkel att tolka eftersom 4wd bilar normalt går fler mil och är motorstarkare. Dvs vad är det som orsakar vad?

Håller med till 100% När man kommer hem från jobbet och vår privata väg är helt igensnöad så kommer man ända hem och kan plocak fram traktorn och börja ploga. Suveränt.

Eller när man har sitt 2-ton släp på i halkan, utan AWd kommer jag ingenstans.

Eller när folk sitter fast i snöyran och man kan köra cirklar runt dem, stanna och koppla en lina och att dra upp dem på vägen,
Behöver inte ens vara så avancerat. Fick åka förbi min bror igår som behövde hjälp att komma ur sin parkeringsficka. 20cm snövall runt bilen räckte för att han inte skulle komma loss med sin 2wd bil. Spade hade absolut hjälpt, problemet var att han inte hade den i bilen så då var det liksom kört att åka och hämta den ;-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Även växellådan är ju lite avgörande ifall man kör fast, med en manuell låda kan man få ett litet gung på bilen fram och tillbaka oftast tillräckligt för att ta sig loss själv, på en automat är detta så gott som omöjligt.

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]