Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Jag har skaffat mig en "modern" batteriladdare (CTEK). Den har ett recondläge där spänningen tydligen kan vara upp till 15,8V. Törs man köra det med batteriet anslutet? Det låter lite i högsta laget för bilelektroniken, men det står inget om det i manualen till laddaren.

Borde jag köra en recondomgång? I laddarmanualen står att det kan vara bra att köra recond en gång per år. (Batteriet har några år på nacken och jag har en känsla av att kapaciteten inte riktigt är vad den borde vara.)
av Rådlös
Jag har läst någonstans, just nu vet jag inte exakt var, men det var någon bil- eller elteknisk publikation, att den elektriska utrustningen, lampor, fläktar, pumpar, värmetrådar m.m i en bil med 12 volt systemspänning skall tåla 16 volt! Och elektroniken i datorer och liknande sammanhang brukar jobba med stabiliserad spänning på 12 eller 5 volt. Dessutom är ju din laddare avsedd för bruk i bilar så då får man utgå ifrån att din laddare är anpassad för det.
Dessutom så är det ju en "Smart Laddare" och det innebär ju att den styr sig själv på så vis att den ger inte ut mer än vad batteriet behöver eller kan ta emot i det aktuella läget.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Glödlampor blir inte särskilt långlivade vid 16V.. :-)
Minns inte exakt hur specarna såg ut, om jag minns rätt så ska elektroniken vara byggd för att funka från 9 till 16V, ska överleva 18V vid generatorfel och 24V i två minuter för att överleva "jump start". Men jag skulle nog inte utsätta min bil för 15.8V med avsikt.. Lite väl nära övre gränsen ;-)
Användarvisningsbild
av Derank
Det enda rekondläget gör är att höja spänningen för att avsulfatera plattorna i batt, den skickar ju inte runt 16v i systemet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Derank skrev:Det enda rekondläget gör är att höja spänningen för att avsulfatera plattorna i batt, den skickar ju inte runt 16v i systemet.
Kör den inte strömen baklänges också? Förr gorde vi så när vi "skämde liv" i gamla batterier. Vi "rullade runt" batterierna på grusplanen utanför verkstaden, bytte till ny syra, kopplade in laddaren (en rejäl sak, stor som en soptunna på hjul) och laddade "baklänges" ett tag (där var timer på den) och sedan laddade normalt så funkade dom ett tag till. Detta var i mitten på - 60-talet när Fiffi Åbergs Batteriverkstad fanns kvar i Halmstad. Där kunde man renovera batterier (byta en eller flera celler), men det var nog mest tyngre fordon. Dock var jag med min far där en gång när dom bytte en cell i batteriet på hans då c:a 5 - 6 år gamla PV - 58
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Moderna laddare jobbar mer med "chock-effekt" än polvändning/konstant hög spänning. Dvs det ligger inte ~16V på konstant, utan det är korta impulser som kan uppnå den spänningen momentant.

Hur som, 16V är inom toleranserna för majoriteten av all elektronik, även konstant sådan. Dom flesta hyffsat moderna elektronikboxarna brukar vara skyddade upp emot 20V.
Det är väl just halogenlampor som inte mår nå vidare av så hög spänning, men som tur är så finns det en enkel metod att förhindra det - stå inte med lysena på med laddaren ikopplad ;-)
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har volt meter i dic på min jänkbil. Efter motor start ökar spänningen beroende på batteriets tillstånd och uttag till accesories.

Det högsta jag sett är runt 15.1-15.2 VDC. På vinteren kan detta efter många småturer dröja ett tag, upp mot 60-80 minuter. Ibland bara ett par min. Därefter stabiliserar den på 13.8 VDC.

Om den kör med LED ljus och xenon går på pga ljusniveau ute sänks spänningen till präcis 14.4 VDC.

Kör recond 1-2 ggr pr år men det betyder mindre om det är agm batteri. Den ligger i mitt bagage för att uppnå 50/50 vikt så kollar samtidigt att ventilationskanalen över batteriet är fri.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]