Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DOdell
Tjenare! Har beslutat mig att bli yrkesförare inom kransektionen. Har ni erfarenhet av C-kort utbildningar, plus minus mm?
Har just nu kontakt med Grönlunds i Södertälje, någon som har erfarenhet av dem?

Allt gott!
David :bored:
av Primus
Grönlund är en av de stora inom området, och det är enligt mig bra. Sedan kan ju alla stora aktörer inom vad som helst ha problem på ett ställe/fabrik/affär. Hur det är i stälje vet jag inte.
av mikebike
Jag har C-kort, men för att köra kommersiellt måste man väl ha någon form av kompletterande utbildning?
Sedan måste jag övningsköra också, jag har inte kört lastbil sedan 1982! :-o
av mbc
mikebike skrev:Jag har C-kort, men för att köra kommersiellt måste man väl ha någon form av kompletterande utbildning?
Som ovanstående sa det krävs ykb, men har du haft c kort sen innan dom införde det så räcker det med 35 timmars utbildning, kan delas upp på 5 ggr.
Ykb är annars 140 timmars utbildning.
av mikebike
mbc skrev:
mikebike skrev:Jag har C-kort, men för att köra kommersiellt måste man väl ha någon form av kompletterande utbildning?
Som ovanstående sa det krävs ykb, men har du haft c kort sen innan dom införde det så räcker det med 35 timmars utbildning, kan delas upp på 5 ggr.
Wow! -För att få köra ut matkassar och paket?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev: fre 21 aug 2020, 08:58
mbc skrev:
Wow! -För att få köra ut matkassar och paket?
Japp, och den är bara giltig i 5 år. Så du måste gå på utbildning vart 5:e år fät att få fortsätta köra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
DOdell skrev: tor 20 aug 2020, 22:35 Tack för svaren, blir en Ykb först sen teorin på det.

Tack
Tänker du betala själv. Arbetsförmedlingen betalar ju kurserna för både YKB och C/D- Behörighet för 1000-tals nyankommna och arberslösa. Kanske du kan få det finasierat den vägen då det är väldigt dyrt, värt att kolla upp kanske. Ligger ju på ca 75.000 för ett YKB+CE tex.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]