Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gurrv40
Tja!

Fick en 2a på besiktningen idag, Styrled Vänster yttre glapp, bilen skall behållas länge, så är det smart att byta båda sidor när man endå beställer från autodoc ,då det är så billigt?

Många hävdar att man byter ''hela kitet'' inre styrled, yttre osv när man endå är igång och rivit ner allt. Är det dumt?

Bilen har rullat 15600 mil och är från 2004.
av Malmstroem
Jag hade bara bytt den trasiga. Normalt håller dessa leder länge. Det som gör att det ger upp är ofta att gummitätningen gett upp och det kommit in smuts. Det kan ta lång tid innan någon annan styrled ger upp.

Om frakten är hyfsat dyr kan du beställa två och lägga en på hyllan -- i alla fall om delen i sig är hyfsat billig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det finns väl ingen egentlig anledning till att byta båda, mer än vetskapen om att det är nytt och man troligen inte behöver oroa sig för det på ett bra tag.
Jag böt den högra inre leden på V70in när jag köpte den -12, vänstra leden är fortfarande hel 8+ år senare så... Ja, någon egentlig anledning till att byta på båda sidor finns väl inte...
av Gurrv40
Då är det dumt att byta inre styrleder när man endå rivit ner allt med andra ord? såg att yttre styrled låg på 120kr st, SKF. Tänkte om man skulle beställa 2st, byta båda samt göra en hjulinställning.

Då bilen är från 2004 och gått 15 xxx mil så tänkte jag om man skulle passa på och byta dom inre oxå, men det kanske är att slänga pengarna i sjön, tänkte mest när man endå beställer och inre kostade någon 100lapp där oxå.

Men byta dom 2 yttre för 350kr är ju givet!

Inga speciella verktyg som behövs för den yttre?

Tacksam för hjälp!
av vjohnj
Skulle jag köpa styrleder från ex mekonomen eller liknade så skulle jag inte byta allt. Just för det blir dyrt som ***
Men om jag köper från ex trodo / autodoc etc,etc så byter jag allt.
För komplett med damasker inner/yttre är nästan samma som enbart 1st yttre från mekonomen.

För du ska ju ändå gör hjulinställning.
av Gurrv40
Precis, tänker likadant där. Vad är det som behövs? 2st damasker, 2 styrstag inre samt 2st styrstag yttre?. Inget mer som behövs? verkar inte finnas något kit så vill va säker innan jag lägger beställning.

MVH
Användarvisningsbild
av Erik Å
Angående hjulinställningen, du behöver i princip bara justera toe på framhjulen om resten var någorlunda okej innan. Inget annat ändras av att man byter styrleder.
Caster och KPI är icke-justerbara. Camber (plus förstås toe) ändras en aning om man släpper på skruvarna som håller ihop stötdämpare och styrspindel - försök låta bli ;-)
Är man road av att pyssla så kan man ställa in toe själv. T.ex. så här viewtopic.php?f=22&t=155254&p=1374120
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.