Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Som titeln säger har ratten på min Mercedes möglat igen. Körde den i diskmaskinen för 3 år sedan men nu när jag va och kollade hade den möglat igen. Va där för någon vecka sedan men då va det inget mögel på ratten. Finns det något medel som man kan smörla in ratten med. Är väl en plast/gummi-ratt med imiterar skinnmönster. Bilen är ju från 1988 då plast va riktigt inne att använda i allt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Som titeln säger har ratten på min Mercedes möglat igen. Körde den i diskmaskinen för 3 år sedan men nu när jag va och kollade hade den möglat igen. Va där för någon vecka sedan men då va det inget mögel på ratten. Finns det något medel som man kan smörla in ratten med. Är väl en plast/gummi-ratt med imiterar skinnmönster. Bilen är ju från 1988 då plast va riktigt inne att använda i allt.

Hittat en CILLIT BANG för mögel. Ska testa den.

Användarvisningsbild
av frasse4
Blir det mycket fukt i bilen? Prova att värma ratten i ugnen/värmeskåp i 50-55 grader några timmar. Ratten bör ju klara det med tanke på hur varm en bil blir som står i solen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Funderar på att göra det nu.
En trippel. Diskmaskin, mögelmedel och värme.

av rd350
Klorin är det som gäller! Det som möglar på ratten är bakterier man själv haft med sig på fingrarna.......
av Leopold
Framför allt är det väl att det är alltför hög Rh i bilen dvs relativ fuktighet. En idé är att köra med fuktabsorbenter, finns många alternativ där. En annan idé är att fundera på vad som kan belasta kupen med såpass mycket fukt, kanske en läckande vindruta?

När det gäller sanering av mögel så finns det ett preparat som liknar klorin men som inte är lika jobbigt att använda: Virkon. Finns tex på Granngården.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Leopold skrev:Framför allt är det väl att det är alltför hög Rh i bilen dvs relativ fuktighet. En idé är att köra med fuktabsorbenter, finns många alternativ där. En annan idé är att fundera på vad som kan belasta kupen med såpass mycket fukt, kanske en läckande vindruta?

När det gäller sanering av mögel så finns det ett preparat som liknar klorin men som inte är lika jobbigt att använda: Virkon. Finns tex på Granngården.
Bilen står i kallgarage.

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw