- tor 07 maj 2020, 22:32
#1378600
Här kommer senaste inslaget i raden med "Frankenstein"-lösningar. Se och låt er förfasas
Det här har jag funderat på i flera år: hur kollar man själv enkelt upp att hjulen är bra balanserade? Ibland får däckfirmorna till balanseringen riktigt perfekt, andra gånger inte. Och så tappar man förstås vikter emellanåt. Så jag vill kunna kolla upp balansen själv innan jag skiftar mellan S/V-hjul. Att köpa en balanseringsmaskin bara för detta är ju lite svårt att motivera. Har kollat på youtube och sett Harbor Freights balanseringsmanick men blev inte helt imponerad. Jag vill centrera på monteringsyta och styrtapp precis som när hjulet sitter monterat på bilen, inte på en kona.
Från tanke till handling. Tyvärr hade jag ingen lämplig aluminiumbit att utgå ifrån men jag hittade en bit 28mm tjock bänkskiva av stavlimmad bok i garaget, den fick duga! Hoppas den inte ändrar form när luftfuktigheten varierar.. Sågade ut en rundel på 90mm, det är precis vad min minisvarv mäktar med
Basplattan fick bli 11 mm tjock. Diametern upptill ska vara så exakt 65.0mm som möjligt för att efterlikna navets styrtapp
Styrhålet (5mm) för dubben måste borras utan att man tar ner träbiten, perfekt centrering är nyckeordet!
Och så behöver man en metalldubb som passar i hålet. Även den bör svarvas i ett stycke så centreringen blir perfekt. Tog en bit 6mm silverstål och svarvade ner till 5.0mm. På ansatsen mellan 6 och 5mm ska det ligga en bricka som fördelar tyngden mot träpluggen. Radien på spetsen är ca 1mm.
Dubb och bricka på plats. Här är det en lite längre dubb som jag gjorde för att öka känsligheten.
Och på toppen monterade jag fast ett runt vattenpass (från BT) med dubbelhäftande tejp. Visst blev det snyggt?
Fixade en lämplig ställning. Under dubben behöver man en metallbricka. En gammal 50-öring i koppar fungerar perfekt!
Edit: 50-öringen funkar fint vid "spin"-testet, det är bara bra att dubben äter sig ner i koppar i stället för att halka av.
Vid statisk balansering får man bättre känslighet med en plan stålbricka så att man minimerar kontaktytan vid dubbens spets.
In med pluggen i hjulet. Här visade det sig att hålet i fälgen är någon tiondel större än navets 65.0mm. Lite beräkningar visar att 0.1mm offset mellan nav (eller plugg) och fälg ger 7.5 gram obalans ute på fälgkanten så sådant glapp får inte existera! Det blir förstås samma problem när man monterar hjulet på bilen, jag funderar på att lägga två varv tejp runt styrtapparna (på bilen) hädanefter. Det bruna kladdet på insidan av fälgen är för övrigt inte smuts utan Hagmans rostskyddsvax
Men iallafall, träpluggen fick också två varv kontorstejp runt om för att fylla upp glappet. Pluggen ska ju efterlikna navet på bilen, inte kompensera för fel i fälgarna. Annars kunde jag föralldel ha gjort pluggen 65.1mm i diameter
Hjulet upplyft, statisk balansering pågår!
Hurra det fungerar! Jo det visar sig att lagrinspunktens (läs spetsen på dubben) höjdläge påverkar hur känslig anordningen blir. Om lagrinspunkten ligger högt ovanför hjulets tyngdpunkt i höjdled (den ligger ca 20mm under monteringsytan på just mina vinterhjul) så blir känsligheten låg. Ligger lagringspunkten exakt i tyngspunkten blir känsligheten högst (indifferent jämvikt). Hamnar lagrinspunkten under tyngdpunkten så kommer hjulet att vippa vid minsta obalans. Jag gjorde ett par dubbar med olika längd, antar att tygdpunkten ligger lite annorlunda på sommarhjulen, det återstår att se. Dubben går alltid att göra längre genom att montera fler brickor mellan dubb och träplugg.
Sen inser jag att pluggen inte blev perfekt centrerad över dubbspetsen. Om jag vrider pluggen i fälgen så flyttas punkten där jag ska placera balansvikter för att få vattenpasset i mitten. Hmm skulle nog använt aluminium i stället för bok Alright, jag får göra fyra mätningar med pluggen vriden 0, 90, 180 och 270 grader relativt fälgen och så så balanserar jag på den positionen som ger bästa "medelvärdet". Det bli nog rätt nära perfektion i alla fall, det handlar om enstaka gram..
Och så det roligaste av allt, den dynamiska balanseringen. Jag sätter snurr på alltihop med en borrmaskin som jag monterat en 200 mm spånplatterundel klädd med skumtejp på. Fasen.. kan man inte ladda upp film här? Det är ju spektakulärt att titta på!
Edit: film kommer men inte i dag!
Största lärdom från experimenterandet:
1. Man måste få ner det radiella glappet mellan nav och fälg till mindre än en tiondels millimeter för perfekt balans
2. Trä krymper mer tvärs fibrerna än längs när fuktkvoten minskar. Skräp också, jag måste försöka hitta en aluminiumbit!
Det här har jag funderat på i flera år: hur kollar man själv enkelt upp att hjulen är bra balanserade? Ibland får däckfirmorna till balanseringen riktigt perfekt, andra gånger inte. Och så tappar man förstås vikter emellanåt. Så jag vill kunna kolla upp balansen själv innan jag skiftar mellan S/V-hjul. Att köpa en balanseringsmaskin bara för detta är ju lite svårt att motivera. Har kollat på youtube och sett Harbor Freights balanseringsmanick men blev inte helt imponerad. Jag vill centrera på monteringsyta och styrtapp precis som när hjulet sitter monterat på bilen, inte på en kona.
Från tanke till handling. Tyvärr hade jag ingen lämplig aluminiumbit att utgå ifrån men jag hittade en bit 28mm tjock bänkskiva av stavlimmad bok i garaget, den fick duga! Hoppas den inte ändrar form när luftfuktigheten varierar.. Sågade ut en rundel på 90mm, det är precis vad min minisvarv mäktar med
Basplattan fick bli 11 mm tjock. Diametern upptill ska vara så exakt 65.0mm som möjligt för att efterlikna navets styrtapp
Styrhålet (5mm) för dubben måste borras utan att man tar ner träbiten, perfekt centrering är nyckeordet!
Och så behöver man en metalldubb som passar i hålet. Även den bör svarvas i ett stycke så centreringen blir perfekt. Tog en bit 6mm silverstål och svarvade ner till 5.0mm. På ansatsen mellan 6 och 5mm ska det ligga en bricka som fördelar tyngden mot träpluggen. Radien på spetsen är ca 1mm.
Dubb och bricka på plats. Här är det en lite längre dubb som jag gjorde för att öka känsligheten.
Och på toppen monterade jag fast ett runt vattenpass (från BT) med dubbelhäftande tejp. Visst blev det snyggt?
Fixade en lämplig ställning. Under dubben behöver man en metallbricka. En gammal 50-öring i koppar fungerar perfekt!
Edit: 50-öringen funkar fint vid "spin"-testet, det är bara bra att dubben äter sig ner i koppar i stället för att halka av.
Vid statisk balansering får man bättre känslighet med en plan stålbricka så att man minimerar kontaktytan vid dubbens spets.
In med pluggen i hjulet. Här visade det sig att hålet i fälgen är någon tiondel större än navets 65.0mm. Lite beräkningar visar att 0.1mm offset mellan nav (eller plugg) och fälg ger 7.5 gram obalans ute på fälgkanten så sådant glapp får inte existera! Det blir förstås samma problem när man monterar hjulet på bilen, jag funderar på att lägga två varv tejp runt styrtapparna (på bilen) hädanefter. Det bruna kladdet på insidan av fälgen är för övrigt inte smuts utan Hagmans rostskyddsvax
Men iallafall, träpluggen fick också två varv kontorstejp runt om för att fylla upp glappet. Pluggen ska ju efterlikna navet på bilen, inte kompensera för fel i fälgarna. Annars kunde jag föralldel ha gjort pluggen 65.1mm i diameter
Hjulet upplyft, statisk balansering pågår!
Hurra det fungerar! Jo det visar sig att lagrinspunktens (läs spetsen på dubben) höjdläge påverkar hur känslig anordningen blir. Om lagrinspunkten ligger högt ovanför hjulets tyngdpunkt i höjdled (den ligger ca 20mm under monteringsytan på just mina vinterhjul) så blir känsligheten låg. Ligger lagringspunkten exakt i tyngspunkten blir känsligheten högst (indifferent jämvikt). Hamnar lagrinspunkten under tyngdpunkten så kommer hjulet att vippa vid minsta obalans. Jag gjorde ett par dubbar med olika längd, antar att tygdpunkten ligger lite annorlunda på sommarhjulen, det återstår att se. Dubben går alltid att göra längre genom att montera fler brickor mellan dubb och träplugg.
Sen inser jag att pluggen inte blev perfekt centrerad över dubbspetsen. Om jag vrider pluggen i fälgen så flyttas punkten där jag ska placera balansvikter för att få vattenpasset i mitten. Hmm skulle nog använt aluminium i stället för bok Alright, jag får göra fyra mätningar med pluggen vriden 0, 90, 180 och 270 grader relativt fälgen och så så balanserar jag på den positionen som ger bästa "medelvärdet". Det bli nog rätt nära perfektion i alla fall, det handlar om enstaka gram..
Och så det roligaste av allt, den dynamiska balanseringen. Jag sätter snurr på alltihop med en borrmaskin som jag monterat en 200 mm spånplatterundel klädd med skumtejp på. Fasen.. kan man inte ladda upp film här? Det är ju spektakulärt att titta på!
Edit: film kommer men inte i dag!
Största lärdom från experimenterandet:
1. Man måste få ner det radiella glappet mellan nav och fälg till mindre än en tiondels millimeter för perfekt balans
2. Trä krymper mer tvärs fibrerna än längs när fuktkvoten minskar. Skräp också, jag måste försöka hitta en aluminiumbit!
Senast redigerad av 12 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.