Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag kör i dagsläget en Golf 2017. Fin bil, men den kostar mig ca 3500kr i månaden, vilket känns lite dyrt..

Jag kommer inom kort att sälja den och har istället tänkt att köpa en begagnad bil för ca 20-40000kr, alternativt köpa en begagnad bil för ungefär 100 000:- (Skoda har i dagsläget 3 års fri service, samt ett års garanti om man köper från auktoriserad återförsäljare t ex Din Bil).

Jag vill komma undan så billig som möjligt samt ha en trygg bil som jag vet startar i ur och skur.

Om jag t ex köper en gammal V70 från 2005 med 18 000 mil på mätaren, betyder det att den kommer stå på verkstad för reparation flera gånger per år?

Om jag köper en begagnad Fabia för 100 000:- och istället går in med en kontantinsats på 20 000:- så kan jag ju dela upp köpet på t ex 70 månader och betala 1200kr i månaden + försäkring.. det känns ju som att Volvon kommer att bli dyrare per månad än så?

Tips uppskattas!!
En ny bil kan vara ett måndagsexemplar och innebära långt mer besvär och bekymmer än en äldre bil, så en ny bil är ingen 100%-lig garanti för ett bekymmersfritt ägande...
fjohan82 skrev: sön 26 apr 2020, 20:45 En ny bil kan vara ett måndagsexemplar och innebära långt mer besvär och bekymmer än en äldre bil, så en ny bil är ingen 100%-lig garanti för ett bekymmersfritt ägande...
Ja, det har du verkligen rätt i.. det är lätt att stirra sig blind på år- och miltal... bara för att en bil är 15 år gammal med t ex 16 000 mil behöver inte det betyda att det är problem, eller?

På ett sätt är det ju väldigt skönt att lägga ca 40 000:- på en bil och ha den avbetald. Lägga undan kanske 1500kr i månaden till t ex oljebyte och eventuella verkstadsbesök? men samtidigt så är 80 000:- i månaden i 70 månader ingen jättestor månads utgift.. och då får man t ex en 2015 med 4000 mil på mätaren, service avtal i tre år samt ett års garanti (vad den nu innebär hos Din Bil..).

Detta är ett dilemma för mig som inte är bilkunnig.. vill bara ha en bil som tar mig från a till b, som inte krånglar och som inte måste ha ständiga verkstadsbesök. Vet inte varför jag just tänker på Volvo, eller specifikt V70, kanske för att man ser dem överallt? Det borde väl betyda att folk är nöjda med dem?

Förresten, när ni lämnar in er gamla Volvo på årlig service, vad kostar det ungefär?
Senast redigerad av 1 Rassca, redigerad totalt 0 gånger.
I den prisklassen är det mest skicket som styr. Jag skulle i första hand letat efter en S60/V60/V70N med bensinfemma. Dieslarna har ofta gått rejält långt, men skulle jag köra lite längre hade jag övervägt en sådan. Jag skulle hålla mig långt borta från T6 med automat. Den lådan brukar inte hålla så bra.

Hur långt planerar du att köra per år?

Just nu är bränslepriset lågt, men det torde gå upp en del i framtiden. Det kan driva kostnaden för en större bil.

Kör du lite och har lite tur (alternativt kan skruva själv) så torde du kunna få rätt låg totalkostnad på en V70N i bra skick. Bilarna börjar bli äldre och du kan drabbas av en del problem. Men de flesta håller ihop hyfsat bra.

Annars kan https://www.bilsvar.se/ ge en del oberoende råd. Tyvärr finns det bara bilar upp till 12 års ålder där.
Malmstroem skrev: mån 27 apr 2020, 08:57 I den prisklassen är det mest skicket som styr. Jag skulle i första hand letat efter en S60/V60/V70N med bensinfemma. Dieslarna har ofta gått rejält långt, men skulle jag köra lite längre hade jag övervägt en sådan. Jag skulle hålla mig långt borta från T6 med automat. Den lådan brukar inte hålla så bra.

Hur långt planerar du att köra per år?

Just nu är bränslepriset lågt, men det torde gå upp en del i framtiden. Det kan driva kostnaden för en större bil.

Kör du lite och har lite tur (alternativt kan skruva själv) så torde du kunna få rätt låg totalkostnad på en V70N i bra skick. Bilarna börjar bli äldre och du kan drabbas av en del problem. Men de flesta håller ihop hyfsat bra.

Annars kan https://www.bilsvar.se/ ge en del oberoende råd. Tyvärr finns det bara bilar upp till 12 års ålder där.
Jag tänkte köra ca 800-1000 mil per år. Tyvärr kan jag inte mecka själv, men jag känner folk som kan göra det, så då kanske det kan bli billigare?

Tror du att en begagnad Volvo för ca 40 000:- blir mycket billigare än en begagnad ”nybil” för ca 100 000:-?
Med dina miltal TROR jag att en begagnad bil för 40.000:- blir billigare.

Värdeminskningen är den största punkten för de flesta bilar. Det ska gå sönder rätt mycket för att du inte ska kunna reparera bilen för den summan. Reparations- och servicekostnader kan dock bli rätt höga om du måste lämna in bilen för allting. Kan du göra service och en del småsaker själv så blir det rätt mycket billigare.

Jag har tidigare haft äldre bilar som med alla kostnader (värdeminskning, service, däck, reparationer, försäkring, skatt) exklusive bränsle legat på 6.000 till 10.000:- om året. Ska du komma dit så får inte bilen kosta så mycket i inköp, och du bör ha tur att ingenting stort går sönder -- och att du kan åtgärda småsakerna som kommer att dyka upp själv.

Jag har numera mindre tid och mer pengar, och har därför nya(re) bilar. Det är enklare, men inte billigare.
Malmstroem skrev: mån 27 apr 2020, 10:14 Med dina miltal TROR jag att en begagnad bil för 40.000:- blir billigare.

Värdeminskningen är den största punkten för de flesta bilar. Det ska gå sönder rätt mycket för att du inte ska kunna reparera bilen för den summan. Reparations- och servicekostnader kan dock bli rätt höga om du måste lämna in bilen för allting. Kan du göra service och en del småsaker själv så blir det rätt mycket billigare.

Jag har tidigare haft äldre bilar som med alla kostnader (värdeminskning, service, däck, reparationer, försäkring, skatt) exklusive bränsle legat på 6.000 till 10.000:- om året. Ska du komma dit så får inte bilen kosta så mycket i inköp, och du bör ha tur att ingenting stort går sönder -- och att du kan åtgärda småsakerna som kommer att dyka upp själv.

Jag har numera mindre tid och mer pengar, och har därför nya(re) bilar. Det är enklare, men inte billigare.
Tack. Har du koll på vad som brukar gå sönder på V70/S60? Om bilen har gått, låt oss säga 16000mil, vad ska man kolla/fråga efter? Vad som är bytt (gärna bromsskivor fram och bak) nyligen servad och besiktad, ingen rost eller skador. Något mer?

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok