Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1375025
Kojar bara ;-)
Åkte 2 mil på vägarbete förra sommaren; helt bortriven asfalt, potthål, tvättbräda och gruskorn stora som köttbullar. Det liknade mer ett potatisland än en väg. Såg ett par relativt nya bilar som hade blivit stående med punktering men vi skramlade till slut igenom i krypfart.. Trodde då att det slet mer än 100 mils åkning på normal väg men det var klart i underkant, fick byta inre styrleder efter den resan :-/
#1375051
Hur mycket en grusväg sliter på bilen beror ju helt på hur man kör, vägen i fråga, och vilken bil man har.
En vanlig fin grusväg sliter knappast mer på bilen om man inte kör som en rally-förare. En urusel grusväg kommer slita mer. Vissa bilar har sämre geometri än andra, och tål inte "våldsam" körning alls på samma sätt som andra.

Det största slitaget från en grusväg är dock tveklöst alla stenskott man riskerar ;-)

Att köra på en fin grusväg på sommaren är f.ö. jäkligt trevligt. Riktigt avslappnande :-D Speciellt eftersom grusvägar mestadels förekommer ute i naturen. Stäng av AC'n, hissa ner rutorna, och sänk hastigheten. Helt underbart :-)

.
Erik Å skrev:Exakt 3.14 gånger mer :-D
I see what you did there :P
#1375064
Grusväg är väl inga problem överlag men vi har en 4km 70-väg där man normalt kör 80-90 (vägsamfällighet) till sommarstugan och torra somrar blir tvättbrädeytan så brutal att jag på XC70n fått ett tomslag på bromsen (antagligen för att beläggen åker isär) och vissa bilar slås växeln ur. Jag har inte mätt amplituden på vågorna men de är brutala alltså. Men i normalfallet är det som en vanlig landsväg och vintertid är underlaget perfekt :-)
#1375070
Ska man köra på grusväg ska man ha en Volvo PV med smala diagonalldäck. Inte en modern bil (oavsett modell) med breda lågprofil radialdäck. PV-n är byggd för sådana vägar, moderna bilar är det inte
#1375104
iaf här uppe i landet så är ofta grusvägarna bättre än dom belagda vägarna, dom belagda vägarna är oftast så spåriga och fulla i potthål och dåliga skarvar mm så det går mjukare och tystare efter grusvägarna. så här går det nog jämnt ut, förjävligt att man ska behöva betala skatt för att köra efter dom här vägarna, hade varit annat om pengarna faktiskt gick till vägarna
#1375110
osla skrev: fre 17 apr 2020, 10:40 iaf här uppe i landet så är ofta grusvägarna bättre än dom belagda vägarna, dom belagda vägarna är oftast så spåriga och fulla i potthål och dåliga skarvar mm så det går mjukare och tystare efter grusvägarna. så här går det nog jämnt ut, förjävligt att man ska behöva betala skatt för att köra efter dom här vägarna, hade varit annat om pengarna faktiskt gick till vägarna
+1 här i Dalarna också.
Grusvägar ofta slätare, men då kommer grusblästerfaktorn in i stället.
Och damm och skit.

Generellt får man ju köra efter underlag, så ökar inget slitage....

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]